تک وایب | TechVibe

۱۰ درصد تخفیف برای استفاده از خدمات وبسایت تک وایب

تولید محتوا چیست؟

اصطلاح «عصر محتوا» را شنیده‌اید؟ در این عصر، هجوم اطلاعات و محتوا بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. به‌ مظر می‌رسد در عصر طلایی محتوا، شخص موفق آن کسی است که از اهمیت تولید محتوای باکیفیت باخبر باشد. تنها چنین شخصی می‌تواند ثروت، شهرت و اعتماد دیگر کاربران را بخرد. برای رسیدن به این مرحله، ابتدا باید تعریفی از تولید محتوا و پاسخ سؤال مهم تولید محتوا چیست را درک کنید. پس از خواندن این متن، در کنار رسیدن به پاسخ، با انواع محتوا، روش درست و اصولی تولید محتوا، اشتباهات رایج و خطرناک در این کار و اضطلاحات مهم آن آشنا خواهید شد. برای رسیدن به تصور درست از این موضوع بسیار مهم، تا انتها متن بخوانید.

با تولید محتوا نقش‌تان را پررنگ‌تر کنید!

قبل از اینکه به سراغ مراحل یا مزایا تولید محتوا بروید؛ با یک مثال، سؤال تولید محتوا چیست را زیر ذره‌بین قرار دهید. تصور کنید یک بازاریاب هستید. در اتاق بسیار بزرگی قرار گرفته‌اید. تعدادی وسیله دارید که باید به مهمانان داخل اتاق بفروشید یا درباره‌ی محصولات اطلاع‌رسانی کنید. در چنین حالتی اولین اقدام شما چیست؟ به مهمانان از طرق مختلف نزدیک می‌شوید و اطلاعاتی درباره‌ی محصولات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. این اطلاعات باید به حد کافی توانایی قانع‌کردن و سرگرم‌کردن مخاطب شما را داشته باشد.

جو پولیتزی این اطلاعات قانع‌کننده را محتوا می‌داند. مسیری که شما برای برنامه‌ریزی، خلق و انتشار این محتوا طی می‌کنید؛ تولید محتوا نام می‌گیرد. به این نکته دقت کنید که همیشه هدف از تولید محتوا، فروش نیست. گاهی محتوا برای آگاهی‌رسانی یا گسترش شبکه به مرحله‌ی خلق می‌رسد. می‌خواهید افراد درون اتاق را سریع‌تر و بهتر جذب کنید؟ تمرکز را روی تولید محتوا ارزشمند بگذارید. فقط در این صورت است که می‌توانید انتخاب اول افراد درون اتاق برای خرید وسایل حیاتی‌شان باشید.

تولید محتوا، 6 هدف ارزشمند را برای شما تیک می‌زند

سال‌ها پیش را بخاطر بیاورید. خبری از بمباران اطلاعاتی نبود. یک برند معروف با محصولات نامشابه در بازار، در روزنامه‌ای تبلیغی چاپ می‌کرد. همین یک تبلیغ کافی بود تا مشتریان محصول را خریداری کنند. داستان زمان حال کاملاً متفاوت است. هزاران برند معروف با محصولات مشابه شما در حال بازار گرمی هستند. پس آیا شانسی برای رسیدن به مخاطب هدف‌تان دارید؟ تا زمانی‌که گزینه‌ی مثل تولید محتوا وجود دارد، پاسخ این سؤال مثبت است.

ارتباط‌سازی مؤثر با محتوا

اولین هدفی که ساختن تولید محتوا و درک پاسخ تولید محتوا چیست برای شما تیک می‌زند، ارتباط مؤثر با مخاطب است. اگر نگاهی به نظرات بزرگان بازاریابی بیندازید؛ متوجه می‌شوید که عده‌ای از آن‌ها ساختن ارتباط را از تولید محصول ارزشمندتر می‌دانند. از زاویه‌ی دیگری به این موضوع نگاه کنید. مخاطب شما باید دلیلی برای خرید از شما بین رقبا پیدا کند. او برای این کار نگاهی به محصول‌تان می‌اندازد. تفاوتی پیدا نمی‌کند. پس چرا باید شما را انتخاب کند؟ چون شما با حل مشکل او از طریق محتوا یک ارتباط مؤثر ساخته‌اید. زمانی‌که او به دنبال حل مشکل ماشینش بود، شما به او یاد داده بودید که با بررسی یکی از قطعات ماشین به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند. حالا او شما را متخصص و راهگشا می‌بیند. پس برای خرید قطعات ماشین به سایت شما مراجعه خواهد کرد.

دسترسی راحت‌تر به مخاطب هدف

مجله تایم با دیدن گسترش ارتباط در بین مردم، تصمیم به اجرا و انجام یک آزمایش گرفت. با بررسی 5000 نفر متوجه شدند که 84% از مردم حتی یک روز هم نمی‌توانند از گوشی همراه‌شان دور بمانند. بیشتر این افراد در روز چندین بار به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زدند یا در گوگل چیزی را سرچ می‎‌کردند. اتاق اول متن را یادتان است؟ این آمار به معنای این است که حتی اگر شما به طور مستقیم به سراغ افراد نروید؛ این افراد به شما مراجعه می‌کنند تا حرف‌های‌تان را بشنوند! تنها کافی است با تولید محتوا، بستر هدایت جمع را به هر سمتی که خودتان می‌خواهید، فراهم کنید.

برند آگاهی و معرفی به عنوان رهبر

تصور کنید صاحب یک کارخانه تولید نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید. چطور می‌توانید خودتان را از رقبا متمایزتر نشان دهید و انتخاب اول مشتری‌های‌تان شوید؟ پاسخ این سؤال را از رد بول بگیرید. رسانه‌ی ردبول خودش را با ورزش‌های اکشن و هیجان‌انگیز گره زد. ویدیوهای خلاقانه ساخت تا افراد را با ویژگی منحصر به‌فرد محصولش مواجه کنید. اندک اندک همه به این باور رسیدند که برای دریافت انرژی به نوشیدنی به اسم ردبول نیاز دارند.

در دنیایی که مناعع برای رسیدن به سوال تولید محتوا چیست و یادگیری بازاریابی کم نیست؛ هاب‌اسپات توانست خودش را متخصص‌تر نشان دهد. این شرکت با تولید محتواهایی مثل کتاب‌های الکترونیکی و وبینارها، برای مخاطب ارزش خلق کرد. حالا هر کسی به دنبال کلاس‌های آموزشی در این حوزه باشد، ابتدا به سراغ این منبع و مرجع مفید خواهد رفت.

ساخت زنجیره‌ای از مشتریان وفادار

مشتری وفادار شما کسی است که حتی وقتی در اتاق حضور ندارید، درباره‌ی شما حرف می‌زند. چنین شخصی بدون اینکه خودش بداند، تبدیل به یک مبلغ برای برند شما شده است. یک مثال بسیار ساده را در نظر بگیرید. تصور کنید شما قناد هستید. در فضای اینستاگرام، گاهی دستور کیک‌ و شیرنی می‌گذارید. مخاطب شما این کیک را برای مهمان‌هایش درست می‌کند. این شخص نه تنها بعدها کیک را از شما سفارش می‌دهد؛ بلکه در بسیاری از مهمانی‌ها دست به معرفی پیج شما می‌زند. در چنین حالتی بدون اینکه هزینه‌ی گزافی بابت تبلیغ بدهید؛ با تولید محتوا به بقیه معرفی می‌شوید.

کسب‌ رتبه‌های برتر گوگل

دوران کپی‌کردن محتوای دیگران برای جلب توجه گوگل تمام شده است. حالا گوگل از شما می‌خواهد با تولید محتوای مؤثر و کارآمد برای مخاطب، اولین باشید. تا زمانی‌که دست به خلق چنین محتوایی نزنید، نیازی از مخاطب رفع نکنید و روشی برای درگیری مخاطب نداشته باشید؛ رویای قرار گرفتن در سکوی نفر اول مسابقه را فراموش کنید.

رسیدن به فروش بیشتر

قیف فروش را ببینید. در اولین مرحله از قیف فروش برندآگاهی وجود دارد. مخاطب باید با برند شما آشنا و از وجود آن آگاه شود. در این مرحله با تولید محتوا ارزشمند، خلاقانه، آموزشی و سرگرم‌کننده در وبلاگ یا سوشال مدیا حضور خودتان را نشان دهید. در قسمت دوم قیف فروش، محتوا برای شما لید جمع‌آوری می‌کند. کتاب الکترونیکی با موضوعات مرتبط با دغدغه‌ی مخاطب برای دانلود در سایت بگذارید. منظور از دغدغه، رسیدن به پاسخ سؤالات مخاطب مثل همین تولید محتوا چیست، است. از مخاطب بخواهید برای دانلود این کتاب، آدرس ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد کند. حالا به مرحله‌ی فروش رسیده‌اید. می‌توانید از محتواهای UGC، مقایسه دو محصول یا داستان مشتریان استفاده کنید. در این مسیر، با کمک محتوا می‌توانید فروش‌تان را چندین برابر کنید.

کاربردی‌ترین قالب محتوا را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید

برای رسیدن به تولید یک محتوای کارآمد، شناخت انواع محتوا و تمام ویژگی‌های آن‌ها لازم است. در ادامه انواع مختلف فرمت‌های محتوایی و نکات هر یک را می‌بینید.

محتوای بلاگ

فکر کنید قرار است مجموعه‌ی بزرگی بسازید. این مجموعه، یک پایگاه اصلی دارد. افراد زیادی در ابتدا به این پایگاه اصلی شما برای شناختن تمام مجموعه مراجعه می‌کنند. پایگاه اصلی در بیشتر موارد وبلاگ شماست. محتوای بلاگ، تصویری از شما در ذهن مخاطب می‌سازد.

با یک مقال این درک این مضوع ساده‌تر است. فرض کنید شما ده میلیون تومان پول دارید. قرار است با این بودجه یک گوشی مناسب پیدا کنید. اولین اقدام، سرچ در گوگل است. بلاگ و مجله‌ی دیجی کالا به شما انواع گوشی‌ها را در همین محدوده‌ی قیمت معرفی می‌کند. با این روش، جذب شما برای خرید گوشی از سایت راحت‌تر می‌شود. در هر حوزه‌ای که فعالیت کنید از طریق فعالیت مداوم در بلاگ سایت‌تان می‌توانید به رتبه‌های برتر گوگل برسید و مخاطب را بربایید.

این تمام قصه نیست. بر اساس آمار منتشرشده، حدود 77% از بازاریابان از محتوای متنی برای ساختن لید استفاده می‌کنند. این مقدار در مواردی 3 برابر آمار تبدیل تبلیغ سنتی به لید است. در کنار تمام این موارد، محتوای بلاگ، شما را به عنوان یک متخصص بی‌نظیر در صنعت خودتان معرفی می‌کند. به همبن دلیل، افراد وفاداری بیشتری نسبت به برندتان پیدا خواهند کرد. برای خلق یک محتوای بلاگ تأثیرگذار موارد زیر را جدی بگیرید:

  1. از افراد بخواهید تا در بحث شما شرکت کنند: هر چقدر که نظرات بیشتر باشد؛ مخاطبان ارتباط مؤثرتری با شما می‌سازند. حتی از نظرات منفی هم می‌توانید برای رشد استفاده کنید. برای دریافت و تشویق مخاطب به درج  نظرات حتماً کال تو اکشن مناسب بگذارید.
  2. از لینک‌دهی داخلی و خارجی استفاده کنید: بدون مشارکت با دیگران، پایگاه شما روز به‌روز محدودتر و بسته‌تر خواهد شد. روی سئو داخلی و خارجی کار کنید تا گوگل هم به ارتقا بخش وبلاگ سایت شما کمک کند.
  3. در نوشتن تیترها دقت کنید: شما تنها 3 ثانیه فرصت دارید که بین سایت‌های مختلف با تیترهای گوناگون نظر مخاطب را جلب کنید. جذب مخاطب در این مدت زمانی تنها با یک قلاب قدرتمند ممکن خواهد شد. استفاده از کلمات تأثیرگذار روی مخاطب یا روش‌هایی مثل نوشتن تیترهای سؤالی به جذب مخاطب کمک شایانی می‌کند.
  4. محتواهای قدیمی را رها نکنید: در عصر تکنولوژی همه چیز در حال تغییر است. بسیاری از محتواها در طول زمان نیاز به بازبینی و تغییر پیدا می‌کنند. بازبینی این محتواها باعث بهبود سایت شما هم خواهد شد.
  5. برای خودتان محتوا ننویسید: همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که مخاطب شما خودتان نیستید! شما باید دغدغه‌های مخاطب هدف‌تان را بشناسید و برای او محتوا تولید کنید.

 محتوای ویدیویی

در ادامه‌ی موضوع تولید محتوا چیست، به محتوای جذاب و پرطرفدار ویدیو می‌رسید. جالب است بدانید که به طور متوسط افراد در روز حدود 1 ساعت و 39 دقیقه ویدیو تماشا می‌کنند. همین ماجرا باعث شده است تا حدود 81% از بازاریابان محتوایی از این فرمت محتوا استفاده کنند. اگر مخاطب هدف شما نسل‌هایی جدید مثل نسل  Z هستند، از این قالب بهره‌ی زیادی می‌توانید ببرید. برای ساختن این نوع محتوا به نکات زیر توجه کنید:

محتوای ویدیو را سرگرم‌کننده بسازید: اینکه مردم هر روز ساعت‌های زیادی ویدیو می‌بینند به این معنا نیست که از ویدیوهای خسته‌کننده هم استقبال می‌کنند! اتفاقاً به دلیل استقبال بالا از این فرمت و تنوع زیاد کار شما برای ساختن محتوا ویدیویی سخت‌تر هم خواهد شد. اگر به هر دلیلی محتوای شما جذابیت نداشته باشد، به احتمال خیلی زیاد مخاطب آن را پس می‌زند. بری افزایش جذابیت، روی سناریو و مدل فیلم‌برداری تمرکز زیادی داشته باشید.

    1. ویدیو را حتماً ویرایش کنید: در زمان ادیت ویدیو امکان اضافه‌کردن المان‌های جذاب گرافیکی و کوتاه‌کردن محتوا برای شما فراهم است.
    2. به سئو ویدیو دقت کنید: تصور همه بر این است که تنها محتوای متنی نیاز به سئو دارد. اما این‌ موضوع درست نیست. توضیحات و حتی عنوان ویدیو شما باید با توجه به کلمات‌کلیدی و سئو نوشته شوند.
    3. تنها ساخت یک ویدیو کافی نیست: برا موفقیت در محتوای ویدیویی شما به‌جای یک ویدیو به مجموعه‌ی از ویدیوها نیاز دارید. فراموش نکنید که تداوم در ساخت این نوع محتوا هم لازم است.

پست‌های شبکه‌ی اجتماعی

فرض کنید قرار است یک پست با عنوان تولید محتوا چیست برای پیج اینستاگرام خود بسازید. در چنین حالتی فرمت‌ها مختلف ساخت ویدیو برای ریلز، ساخت پست اسلایدی و حتی نوشتن یک رشته استوری پیش روی شما قرار می‌گیرند. اینکه این موضوع را در چه قالبی می‌سازید، به تقویم محتوای شما، مخاطب هدف و وضعیت پیج شما وابسته است. در تمام این حالات باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. مخاطب شما برای یادگیری در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد: چند بار تا به‌حال به قصد دیدن دوره‌ی و پست آمورشی اینستاگرام را باز کرده‌اید؟! احتمال چنین موضوعی بسیار کم است. شما در شبکه‌های اجتماعی برای سرگرمی حضور پیدا می‌کنید. مخاطب شما هم دقیقاً همین وضعیت را دارد. در ساخت محتوا برای شبکه‌های اجتماعی حتی در صورت آموزشی‌بودن محتوا نباید سرگرم‌کردن مخاطب را فراموش کنید.
  2. کوتاه، کوتاه و کوتاه بنویسید: محتواهای بلند در شبکه‌های اجتماعی شانس بسیار کمتری برای موفقیت دارند. تا می‌توانید در دفعات مکرر محتوای خود را ویرایش کنید تا به یک محتوای جذاب و کوتاه برسید.
  3. مخاطب را وارد بازی تعامل کنید: در هر شبکه‌ی اجتماعی که شما فعالیت می‌کنید از ایکس گرفته تا اینستاگرام و لینکدین، نرخ تعامل شما با مخاطب پراهمیت است. به همین دلیل همیشه باید راهی برای تعامل پیدا کنید. از مخاطب سؤال بپرسید. دست روی دغدغه‌هایش بگذارید و در نهایت CTA جذاب بنویسید و مخاطب را به انجام کاری ترغیب کنید.
  4. بر اساس فضا محتوا تولید کنید: محتوای بلند آموزشی تولیدشده در لینکدین، احتمالاً کارایی کافی در فضای ایکس ندارد. سعی کنید برای هر شبکه‌ی اجتماعی برنامه محتوای جداگانه داشته باشید.

محتوای پادکست

می‌دانستید تقریباً نیمی از افراد پس از شنیدن نام برندها در پادکست، به دنبال‌کردن برند یا حتی خرید از آن ترغیب می‌شوند؟ پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که معمولاً طول آن 5 تا 30 دقیقه است. در تهیه و تولید پادکست به این نکات باید توجه شود:

برای پادکست سناریو داشته باشید: حتی اگر حرفه‌ای‌ترین پادکسترها را هنگام کار نگاه کنید؛ متن و سناریویی جلوی آن‌ها می‌بینید. بدون این متن، پادکسترها مجبور به ضبط چندباره‌ی پادکست‌ها می‌شوند. پس برای صرفه‌جویی در زمان و اجرای دقیق‌تر هنگام اجرا، متن را در دسترس قرار دهید.

  1. قسمت‌های مختلف سناریو را دقیق بنویسید: سناریو پادکست از سه بخش، مقدمه، بدنه و جمع‌بندی تشکیل شده است. در مقدمه‌ی پادکست شما باید از اتفاقات و موضوع کمی حرف بزنید. در ادامه و در بدنه موضوع را به‌طور کامل شرح می‌دهید. پایان پادکست به جمع‌بندی اختصاص پیدا می‌کند.
  2. موضوع برای پادکست خود انتخاب کنید: شما نمی‌توانید یک روز درباره‌ی سوسیالیسم حرف بزنید و روز بعد به سمت بررسی موضوع تولید محتوا چیست بروید! داشتن یک موضوع به شما برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر خط می‌دهد.
  3. کانال‌های نشر محتوای پادکست را برای یافتن بهترین کانال بررسی کنید: بسترهای نشر محتوای پادکست تنوع بسیار زیادی دارند. شما در کنار نشر این نوع محتوا در کانال یا رسانه‌های شخصی می‌توانید کست‌باکس یا شنوتو را برای انتشار انتخاب کنید. در این صورت مخاطبان بیشتری، پادکست شما را گوش می‌دهند.

محتوای وبینار

تصور کنید که قصد برگزاری یک دوره‌ی آموزشی مفصل با موضوع تولید محتوا چیست، دارید. قبل از برگزاری این دوره، یک وبینار تدارک می‌بیند. در این وبینار برای معرفی خودتان و دوره برنامه ریخته‌اید. این یکی از بهترین روش‌ها برای آگاه‌کردن افراد از برند و دوره‌ی شماست.

چطور در این وبینار می‌توانید لید جمع کنید؟ تخفیفی برای دوره در نظر بگیرید و به افراد حاضر اطلاع دهید به یک شماره پیامی را ارسال کنند تا تخفیف برای آن‌ها فرستاده شود. با این روش، لیستی از افراد مشتاق برای شرکت در تمام دروه‌های‌تان جمع‌آوری کرده‌اید. از کنار تمام این روش‌ها که بگذرید، به فروش می‌رسید. شما به راحتی پس از پایان وبینار می‌توایند راه‌های خرید دوره را برای افراد حاضر مشخص کنید. همان‌طور که در دیدید، محتوای وبینار در تمام بخش‌های قیف فروش به شما کمک می‌کند. البته به شرط اینکه نکته‌های زیر را رعایت کنید.

  1. محتوای وبینار شما باید آموزنده باشد: شما افراد را جمع نکرده‌اید تا فقط محصولی به آن‌ها بفروشید! هدف اصلی شما از برگزاری وبینار باید نشان‌دادن تخصص خودتان، خلق محتوای ارزشمند و درنهایت مارکتینگ باشد.
  2. قبل از برگزاری وبینار اطلاع‌رسانی کنید: حداقل 2 تا 4 هفته قبل از برگزاری باید مخاطبان خودتان را در جریان وبینار قرار دهید. قبل از این مدت زمانی می‌توانید در کانال‌های مختلف وارم آپ انجام دهید. معنای عبارت وارم آپ این است که مخاطب را گرم و آماده‌ی یک خبر کنید. قبل از اینکه بخواهید از تاریخ وبینار پرده بردارید، محتواهای مرتبط با وبینار طراحی کنید. این محتواها باید با دغدغه‌های مخاطبان وبینار همخوانی داشته باشد.

یک مثال ساده را برای این موضوع در نظر بگیرید. تصور کنید شما در حوزه‌ی کوچینگ کسب‌وکار فعالیت می‌کنید. قرار است یک وبینار برای صاحبان کسب‌وکار داشته باشید. قبل از اعلام تاریخ وبینار، چند استوری بگذارید و از مهم‌ترین دغدغه‌های این افراد صحبت کنید. در نزدیکی وبینار، با یک استوری اعلام کنید که در حال ترتیب‌دادن یک محتوا برای رسیدن به پاسخ‌های این دغدغه‌ها هستید. شما با این روش، مخاطبان را برای محتوای وبینار آماده کردید. حالا نوبت به اطلاع‌رسانی در کانال‌های مختلف می‌رسد. سعی کنید طراحی خاصی برای بنر اعلام وبینار داشته باشید. حتی می‌توانید برای اطلاع‌رسانی یک ویدیو ضبط کنید. اگر این وبینار برای‌تان بسیار پراهمیت است، یک روز قبل از وبینار، پیام یا ایمیلی برای ثبت‌نام‌کنندگان جهت یادآوری ارسال کنید.

  1. در هنگام تنظیم محتوای وبینار، امکان تعامل را قرار دهید: قرار است در وبینارتان معلم مستبد و خشن درس ریاضی دبیرستان باشید؟ پس بهتر است قید برگزاری وبینار را بزنید! در این جلسات آنلاین تا جای ممکن از شرکت‌کنندگان سؤال بپرسید و از آن‌ها بخواهید به سؤالات شما پاسخ بدهند. با این روش، مخاطبان مشتاق به شرکت در وبینارها و دوره‌های بعدی شما خواهند شد.
  2. محتوای بصری جذاب داشته باشید: ارائه آمار با ابزاری مثل اینفوگرافیک‌ها یا پاورپوینت‌های گیرا، مخاطب را میخکوب وبینار شما می‌کند. به همین دلیل، نکات گفته‌شده در وبینار کارایی بیشتری خواهند داشت.

تدوین کتاب الکترونیک

شاید زمانی‌که به برندتان نگاه می‌کنید؛ نیازی به تولید این نوع محتوا نبیند. در نظر داشته باشید که احتمال وایرال‌شدن ایبوک‌ها بسیار بالاست. مخاطب ممکن است بارها به ایبوک شما مراجعه کند. به همین دلیل ایبوک یا کتاب الکترونیکی، وفاداری را در مخاطب پله پله برای شما می‌سازند. مهم‌ترین دلیل برای ساخت این نوع محتوا، گرفتن لید است. در قسمت ابتدای مقاله تولید محتوا چیست به این مورد کامل اشاره شد. از مخاطب‌تان که برای دانلود ایبوک از سایت یا کانال اقدام می‌کند، ایمیل یا شماره تلفن بخواهید. با این روش لیستی از مخاطبان مشتاق و همراه برندتان برای ساخت لید آماده کرده‌اید. در تدوین این نوع محتوا، نکات زیر به شما کمک زیادی می‌کند:

  1. موضوع ایبوک را دقیق انتخاب کنید: همین حالا به پرسونا مخاطب خود فکر کنید. چه موضوعاتی بیشتر ذهن این دسته را درگیر کرده است؟ ایبوک شما در نهایت باید بتواند یک دغدغه‌ی عمیق را از مخاطب حل کند. در مرحله‌ی دوم به هدف خود شما از نگارش یک ایبوک می‌رسید. کتاب الکترونیکی برند شما باید توانایی علاقه‌مندکردن مخاطب به برند و محصولات‌تان داشته باشد. برای رسیدن به این دو هدف، دو گوش شنوا برای مخاطب‌تان داشته باشید. علاقه‌مندی‌ها، دغدغه‌ها و حتی اشکلات او را پیدا کنید. در زمان طی‌کردن این مسیر حتماً موضوع مناسبی برای ایبوک پیدا خواهید کرد.
  2. دیزاین ساده و زیبا برای ایبوک طراحی کنید: شنیده‌اید که می‌گویند عقل افراد به چشم‌شان است؟! متآسفانه یا خوشبختانه در رسیدن به پاسخ سؤال تولید محتوا چیست معمولاً به این موضوع برمی‌خورد. یک ظاهر گیرا کمک می‌کند تا محتوای متنی ایبوک شما کارایی بیشتری داشته باشد.
  3. از تمام قابلیت‌های ایبوک استفاده کنید: آیا در کتاب‌های کاغذی می‌توانید لینک سایت‌تان را قرار دهید؟! قطعاً خیر. این قابلیتی است که تنها کتاب الکترونیکی برای شما رقم می‌زند. با استفاده از این نوع کتاب می‌توانید مخاطبان را به بازدید از مطالب مختلف سایت‌تان یا حتی شبکه‌های اجتماعی دعوت کنید و ترافیک را افزایش دهید.
  4. کال‌ تو اکشن مناسب قرار دهید: هر زمان که کلمه‌ی مناسب را در تولید محتوا شنیدید، به هدف‌ و مخاطب‌تان فکر کنید. مناسب‌ترین دعوت به اقدام همان است که مخاطب را به انجام کاری در راستای هدف شما ترغیب می‌کند. برای مثال، اگر در انتهای ایبوک هدف فروش محصول یا خدمت خود را دارید، مخاطب را با یک جمله برای کلیک روی لینک لندینگ پیج محصول یا خدمت‌تان ترغیب کنید. در این قسمت می‌توانید یک تخفیف هم برای خوانندگان ایبوک قرار دهید.
  5. اجازه ندهید ایبوک‌تان در گوشه‌ای از سایت خاک بخورد: ساخت یک ایبوک قطعاً نیاز به انرژی، زمان و در مواردی بودجه‌ی بالا دارد. شما با نشر این ایبوک از طریق کانال‌های مختلف و ترغیب افراد به انتشار آن به جبران تمام موارد گفته‌شده کمک می‌کنید.

مطالعه‌ی موردی

فرض کنید پس از اینکه متوجه پاسخ سؤال تولید محتوا چیست شدید؛ به سراغ خلق محتوا از طریق یک کسب‌وکار دیگر می‌روید. این کسب‌وکار یک سند ویدیویی یا دو صفحه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این سند از زبان بقیه‌ی مشتریان داستان خود آن‌ها روایت شده است. این شرکت با استفاده از گفتن داستان‌های مشتریان به شما ثابت می‌کند که چه آینده‌ی درخشانی در انتظار شماست. با توجه به کسب‌وکارتان با استفاده از داستان‌های مشتریان، خود شما هم می‌توانید این سند را بسازید. کافیست در ساخت آن 3 نکته‌ی مهم را رعایت کنید:

  1. قالب مناسب در نظر بگیرید: ممکن است داستانی که مشتری برای شما تعریف می‌کند، بسیار گسترده و پراکنده باشد. شما برای تهیه‌ی محتوای مطالعه موردی باید این داستان را در یک قالب سه مرحله‌ای قرار دهید. در ابتدا مشکل مشتری را در هنگام ارجاع به شما باز کنید. برای مثال، مشتری محصولات پوستی در ابتدا ممکن است پوستی پر از لکه‌های قرمز داشته باشد. در کنار نوشتن این موضوع حتماً تبعات داشتن چنین پوستی را هم ذکر کنید. مثلاً مشتری شما با اعتماد به‌نفس بسیار پایین نزد شما آمد. سپس راهکار را بگویید. کدام محصول را برای پوست او پیشنهاد داده‌اید؟ و در مرحله‌ی آخر از نتایج آن محصول بنویسید.
  2. از آمار و نقل‌قول‌های مستقیم بهره بگیرید: در محتوا مطالعه‌ی مورد شما باید اعتماد مخاطب را جلب کنید. تحقیقات نشان می‌دهند، اعداد نقش مهمی در جلب اعتماد دارند. به همین دلیل با استفاده از آمار واقعی و درست می‌توانید مسیر جلب اعتماد را سریع‌تر طی کنید. همچنین باید نقل‌قول مستقیم از مشتریان‌تان بنویسید تا بتوانید واقعی‌بودن آن‌ها را به اثبات برسانید. از طریق این کار، درجه‌ی اعتماد مشتری را بالاتر می‌برد.
  3. اشتراک‌گذاری مطالعه موردی را جدی بگیرید: مطالعه موردی باید به صورت آنلاین، پست یا ویدیو در دسترس مشتریان قرار بگیرند. تنها در این صورت است که می‌توانید بیشترین استفاده را از این نوع محتوا ببرید.

نظر کاربران

بگذارید مشتریان‌تان برای شما محتوا تولید کنند! بر اساس آمار 97% از افراد نسل جدید به این نظرات توجه بسیار ویژه‌ای دارند. در این روش، نقل‌قول مستقیم مشتری را در اختیار بقیه‌ی مخاطبان قرار می‌دهید. با این نظرات، تصمیم‌گیری را برای افراد راحت‌‌تر خواهید کرد. مزیت این نوع محتوا برای شما این است که با هزینه‌ی بسیار کم، تعامل و فروش بیشتر می‌سازید. فراموش نکنید که:

  1. نظرات منفی به‌جای حذف، باید حل شوند: زمانی‌که صداقت را مبنای ساخت این نوع محتوا قرار می‌دهید؛ نباید دست به حذف نظرات منفی بزنید. به‌جای این کار سعی بر جلب توجه مخاطب داشته باشید. نظرات منفی کاربران گاهی برای شما راهگشا می‌شوند.
  2. مکان و فرآیندی برای تولید این نوع محتوا تنظیم کنید: برای مثال از مخاطبان خود بخواهید در فضای لینکدین درباره‌ی تجربه‌ی خودشان از محصول یا خدمت شما بنویسند. یا اینکه هشتگ محصول‌تان را در فضای ایکس ترند کنند و درباره‌ی محصول نظر دهند.
  3. برنامه‌ای برای انواع کاربران داشته باشید: کاربران در برابر برند شما به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول بدون درخواست شما هم فیدبک می‌دهند. نگهداری و قدردانی مداوم از این دسته را از یاد نبرید. دسته‌ی دوم، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند. این دسته گاهی نظراتی برای شما می‌فرستند و گاهی هم حضور ندارند. هر زمان که این دسته فیدیکی به شما می‌دهند، نشان دهید که فیدبک آن‌ها مهم و قابل احترام است. دسته سوم کسانی‌ هستند که هیچ تمایلی به دادن فیدبک ندارند. در این حالت، باید دلیل این کار را متوجه شوید. گاهی گذاشتن هدیه یا حتی امتیاز این افراد را به مشارکت ترغیب می‌کند.

چک لیست‌ها

کاش یک نفر از اول تا آخر به من می‌گفت چه کاری باید انجام دهم! در بیشتر مواقع تنها فهم مواردی مثل تولید محتوا چیست، کفایت نمی‌کند. مخاطب شما سردرگم است و نمی‌داند دقیقاً باید مسیری مثل تولید محتوا را چطور طی کند. دقیقاً همین جاست که بادی شنل نجات‌دهنده‌ی خود را بپوشید و یک چک لیست تهیه کنید! این نوع محتواها، به او یاد می‌دهند که چگونه می‌تواند برای مثال خودش را برای کنکور آماده کند. نکات مهم این نوع محتوا را در ادامه می‌بینید:

  1. محتوای خود را تا حد امکان مختصر نگه‌دارید: بهترین قالب برای چک لیست‌ها اینفوگرافیک‌ها یا پست‌های اینستاگرامی تک اسلایدی هستند. اگر می‌خواهید این نوع محتوا را در وبلاگ استفاده کنید، به گفتن نکات کلیدی و مهم برای مخاطب اکتفا کنید.
  2. زبان تخصصی را کنار بگذارید: در تولید محتوای چک لیست زبان ساده و روان نقش مهمی دارد. سعی کنید تا حد امکان از آوردن کلمات یا اصطلاحات پیچیده فاصله بگیرید.

معرفی ابزارها

از دیگر محتوای بسیار کاربردی، معرفی ابزارها برای انجام یک کار است. این نوع محتواها قابلیت وایرال‌شدن بسیار زیادی دارند. پس اگر آمار شیر پست‌های اینستاگرام‌تان پایین است، همین حالا این نوع محتوا را در تقویم محتوایی خود جا دهید! نکات مهم معرفی ابزارها عبارتند از:

  1. ابزارهایی را معرفی کنید که واقعاً کاربردی هستند: ممکن است برای رسیدن به پاسخ تولید محتوا چیست و خلق آن 100 ابزار مختلف وجود داشته باشد؛ اما آیا تمام این ابزارها دردی از مخاطب دوا می‌کنند؟! ابزاری را معرفی کنید که بتواند گره کوری را به ساده‌ترین روش باز کند.
  2. قبل از معرفی، خودتان ابزار را امتحان کنید: یک راه برای غنی‌کردن این نوع محتوا اشاره به چالش‌های استفاده از یک ابزار و راه‌حل گذر از این چالش است. برای این کار لازم است ابتدا خودتان به تسلط کافی از ابزار برسید و بعد محتوای مربوطه را تولید کنید.

خبرنامه‌های ایمیلی

زمانی‌که دسته‌ای از مشتریان راغب دارید، باید راهی برای تبدیل این مشتریان به خریداران وفادار پیدا کنید. در چنین حالتی ارسال خبرنامه‌های ایمیلی و ایمیل مارکتینگ، همان امکانی است که به دنبالش هستید. این خبرنامه‌ها در فواصل زمانی تعیین‌شده از طریق ایمیل ارسال می‌شوند. این روش، قابل پیگیری و بسیار ازران‌تر از بسیاری از روش‌های دیگر، دسترسی شما را به مخاطب ممکن می‌سازد. ترافیک سایت‌تان را بالاتر می‌برد و در مواردی می‌تواند به خرید یا استفاده از خدمات شما منجر شود. اگر می‌خواهید بهتر نتیجه را از محتوای خبرنامه ایمیلی بگیرید؛ به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  1. اهداف‌تان را از ارسال این خبرنامه‌ها مشخص کنید: برای افزایش ترافیک سایت این کار را انجام می‌دهید یا قصد فروش بیشتر دارید؟ برای رسیدن به هر کدام از این اهداف استراتژی‌های متفاوتی باید در پیش بگیرید. پس از مشخص‌کردن این موضوع، شاخص‌های عملکردی(KPI) مرتبط با هر هدف را تعیین کنید تا پیگیری عملکرد راحت‌تر شود.
  2. به سمت خرید لیست ایمیل نروید: می‌خواهید به عنوان یک برند اسپم و مزاحم شناخته شوید؟ پس به افرادی پیام دهید که برای دریافت ایمیل از سمت شما تمایلی ندارند! در هنگام خرید یک لیست ایمیل به‌جای مشتریان راغب به خرید، روی مشتریان مشتاق به حذف خودتان تمرکز کرده‌اید.
  3. گروه‌بندی مخاطبان را جدی بگیرید: بهتر آن است که شما به‌جای ارسال یک پیام مشترک به همه‌ی افراد، چند پیام برای گروه‌های مختلف داشته باشید. با بررسی داده‌های دموگرافیک، روانشناختی و رفتار کاربران، گروه‌بندی راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد شد.

ز طریق این مسیر یک محتوای تأثیرگذار بسازید

در این بخش از مقاله تولید محتوا چیست به ساخت و تولید محتوا می‌رسیدید. با خواندن ادامه‌ی متن یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید یک محتوای متمایز و اثربخش تولید کنید.

قدم اول: شناخت پرسونا

در تولد شش سالگی شما هم عده‌ای پتو یا پارچ و لیوان هدیه دادند؟! آیا در زمان گرفتن این هدایا خوشحال‌تر بودید یا زمانی‌که یک ماشین کنترلی هدیه گرفتید؟ وقتی برای مخاطب‌تان که یک پسر 15 ساله است، محتوایی با لحن سنگین و خسته‌کننده تولید کنید، قصه‌ی پارچ و لیوان تکرار می‌شود. دلیل تولید محتوای نامناسب در بیشتر موارد این است که کسب‌وکارها تلاشی برای شناخت پرسونا خود نمی‌کنند. شما ابتدا باید بدانید با چه کسی طرف هستید تا بتوانید با زبان و لحن مناسب با او صحبت کنید. به‌علاوه، شناخت پرسونا کمک می‌کند تا دغدغه‌های مخاطب را بهتر بشناسید. با این روش در تولید محتوا دست روی مشکلات و دغدغه‌ها می‌گذارید و تمام تمرکزتان را روی حل این موضوعات قرار می‌دهید.

قدم دوم: استفاده از فرمول BEST

اگر فکر کرده‌اید دومین بخش، نوشتن یا ضبط محتواست، سخت در اشتباهید! شما در این مرحله ابتدا باید بدانید چه چیزی باید تولید کنید و به بعد به چگونگی تولید برسید. فرمول BEST از چهار کلمه‌ی Behavioral(رفتاری)، Essential(ضروری)، Strategic(راهبری) و Targeted(هدف‌گیری‌شده) تشکیل شده است. بر اساس این فرمول قبل از رسیدن به مرحله‌ی تولید، باید موارد زیر را بدانید:

  • چطور می‌توانید کاری کنید که از طریق محتوا مخاطب در مسیر خرید یا استفاده از خدمات شما قرار بگیرد؟ می‌خواهید دقیقاً مخاطب چه رفتاری نسبت به شما داشته باشد؟
  • ارائه چه اطلاعاتی برای مخاطب ایده‌آل شما ضروری است؟ با ارائه‌ی چه نوع محتوایی می‌خواهید کمک کنید تا مخاطب ضروری‌ترین مسائلش را حل کند؟
  • با چه اقدامات و تولید چه نوع محتوایی می‌توانید به اهداف راهبردی کسب‌وکارتان برسید؟
  • آیا مخاطب موردنظرتان را درست تارگت کرده‌اید؟ مطمئنید که محتوای‌تان به گوش این مخاطب می‌رسد؟

با پاسخ به این سؤالات هدفمندتر و قدرتمندتر به دنیای تولید محتوا وارد می‌شوید.

قدم سوم: چینش سفر مشتری

به یک زمین بازی فکر کنید. کاربر شما قرار است در این زمین قرار بگیرد. او باید از مسیری که شما برایش تعیین کرده‌اید عبور کند. در این مسیر تعدادی جایگاه ویژه قرار گرفته است. عبور از هر یک از این جایگاه‌های ویژه، مخاطب شما را یک قدم به مشتری‌شدن نزدیک می‌کند. طی‌کردن تمام این مسیر توسط مخاطب یک شرط دارد. شما باید محتوای مناسبی برای هر یک از جایگاه‌ها تولید کرده باشید. در غیر این صورت احتمال انصراف کاربر از مسیر زیاد است! در اولین جایگاه باید محتواهایی آماده کنید تا مخاطب با شما بیشتر آشنا شود.

برای مثال شما با سرچ جمله تولید محتوا چیست در گوگل وارد یک سایت می‌شوید. در صورت تمایل بیشتر شما به ادامه‌ی مسیر، سایت را دقیق‌تر چک می‌کنید. جایگاه بعدی دریافت و دانلود یک ایبوک از طریق واردکردن ایمیل است. با عضویت در خبرنامه‌ی ایمیلی سایت، برای مدت طولانی ایمیل‌هایی از سمت کسب‌وکار برای شما ارسال می‌شود. در یکی از این ایمیل‌ها شما تخفیفی برای خرید یکی از محصولات می‌بینید. این یکی دیگر از جایگاه‌های زمین بازی است. در جایگاه بعدی برای خرید اقدام می‌کنید. در انتها هم نظر خودتان را درباره‌ی برند می‌نویسید و حتی شاید به یک مشتری وفادار تبدیل شوید.

مسیر بالا را یک بار دیگر مرور کنید. پس از مرور آن متوجه می‌شوید که در تمام بخش‌های زمین بازی، محتوا نقش اول را ایفا می‌کرد. اما آیا تولید هر نوع محتوایی می‌تواند هل‌دهنده‌ی مخاطب برای طی‌کردن مسیر باشد؟ قطعاً خیر. شما باید با بررسی دقیق متوجه شوید چه نوع محتوایی در هر بخش سفر مشتری به پیشرفت روند کمک بیشتری می‌کند.

قدم چهارم: تدوین یک تقویم محتوایی

تولید محتوا آن شیری نیست که بتوانید بدون فکر در دلش بروید! اگر این کار را کنید در کنار جان شیرین‌تان، بودجه و زمان‌تان را به کل هدر داده‌اید. سعی کنید با برنامه‌ریزی دقیق این کار را انجام دهید. یکی از الزامات برنامه‌ریزی برای محتوا داشتن تقویم محتوایی است. در تقویم محتوایی ستون‌های موضوع محتوا، کلمات ‌کلیدی، هدف، کانال توزیع یا بستر نشر، حجم محتوا، تاریخ انتشار و KPIهای لازم برای پیگیری و سنجش محتوا را وارد کنید. تقویمی که برای سایت طراحی می‌کنید، قطعاً با تقویم شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌های پررنگی دارد.

برای مثال در تقویم مربوط به سایت ممکن است ستون‌هایی مربوط به تیتر اول و دوم مقاله را داشته باشید. در مقابل، در تقویم‌ طراحی‌شده برای شبکه‌ای مثل اینستاگرام، نوع محتوا و قالب آن اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. شما باید بدانید در هر ماه چه تعداد پست چند اسلایدی، تک اسلایدی یا ویدیویی و ریلز منتشر می‌کنید. در بحث KPI هم این دو مورد تفاوت زیادی با هم دارند. در شبکه‌های اجتماعی KPI ها از جنس Reach و Engagement است. در حالی‌که در تقویم سنجش اهداف یک وب‌سایت مواردی مثل Website clicks و Conversions هم در دل تقویم جا می‌گیرند.

قدم پنجم: جمع‌آوری اطلاعات

می‌خواهید محتوایی با موضوع تولید محتوا چیست برای پیج‌تان تولید کنید؟ در این مرحله، ابتدا باید به تمام گوشه کناره‌های گوگل سری بزنید. تمام اطلاعات موجود را بخوانید. سعی کنید در صورت دسترسی به افراد متخصص حوزه‌ی تولید محتوا، این سؤال را از آن‌ها بپرسید. به همین جا کفایت نکنید و نگاهی به کلمات کلیدی مرتبط با موضوع در سرچ اینستاگرام بیندازید. به این نکته توجه کنید که قرار نیست نگاه شما دستگاه کپی باشد. از کپی‌کردن محتوای دیگران به شدت پرهیز کنید.

قدم ششم: ایجاد محتوا

بلاخره به قلب ماجرا رسیدید. در این مرحله از مقاله تولید محتوا چیست باید یک محتوا را خلق کنید. قطعاً خلق یک محتوای ویدیویی، متنی و صوتی یا طراحی اینفوگرافیک با یکدیگر متفاوت است. اما در تمام موارد سعی کنید تمام اطلاعات را به صورت مکتوب پیش روی خودتان قرار دهید. سپس اقدامات زیر انجام دهید:

  1. با توجه به پرسونا نکات ضروری را بردارید: در بین محتواهایی که جمع‌آوری کرده‌اید؛ احتمالاً محتواهای غیرکاربردی هم وجود دارد. با بررسی سؤال و دغدغه‌ی پرسونا خودتان، محتوا را کاملاً الک کنید.
  2. دیدگاه و زبان خودتان را به محتوا اضافه کنید: محتوای الک‌شده شما همچنان خام است. برای پخته‌ترشدن آن، یک دور از زبان خودتان همه چیز را بازگو کنید.
  3. چاشنی داستان و آمار به محتوا بیفزایید: برای رسیدن به یک محتوا گیرا به مواردی مثل آمارهای بیشتر درباره‌ی موضوع، مثال‌هایی از مخاطب خودتان و داستان‌ها نیاز دارید.
  4. شروع جذاب و پایان ترغیب‌کننده داشته باشید: این شروع محتواست که مخاطب شما را مشتاق به دیدن، شنیدن یا خواندن ادامه‌ی محتوا می‌کند. پس سعی کنید از قلاب‌های محتوایی درست و مناسب استفاده کنید. در انتهای محتوا حتماً کال تو اکشن قرار دهید و مخاطب را در فضا رها نکنید.
  5. لحن برندتان را در نظر داشته باشید: اگر می‌خواهید محتوای‌تان متمایز باشد؛ در هنگام نگارش محتوا به برندبوک و لحن برندتان توجه کنید.
  6. به بستر نشر محتوا دقت کنید: محتوای شما در نهایت از چه طریقی به دست مخاطب می‌رسد؟ آیا قرار است در یک کانال تلگرامی منتشر شود یا مخاطب آن را در فضای یوتیوب ببیند؟ نوشتن محتوا برای هر کدام از این دو فضا کاملاً با یکدیگر متفاوت است. مثلاً شما برای نوشتن مفصل درباره‌ی موضوع تولید محتوا چیست در تلگرام به محدودیت کاراکتر برمی‌خورد؛ اما درباره‌ی همین موضوع می‌توانید در وبلاگ به شکل مفصل بنویسید.

قدم هفتم: ویرایش محتوا

هر نوع محتوایی که تولید می‌کنید، نیاز اساسی به بازبینی و ویرایش اصولی دارد. اگر محتوای شما از نوع متن است؛ به املای کلمات دقت ویژه‌ای داشته باشید. سایت‌هایی مثل «واژه‌یاب» کمک کنند تا به لغات غنی‌تری برای ارتباط با مخاطب دسترسی پیدا کنید.

قدم هشتم: انتشار

در کانال موردنظرتان محتوا را منتشر کنید. در این قسمت باید به مواردی مثل سئو، نوشتن متا دیسکریپشن و نکاتی از این جنس توجه داشته باشید. اگر محتوای شما درشبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، یک کپشن ترغیب‌کننده با هشتگ مناسب برای محتوا قرار دهید.

قدم نهم: بررسی محتوا

پس از مدتی‌که از انتشار محتوا گذشت، بر اساس KPI و اهداف موردنظرتان محتوا را تحلیل کنید. برای مثال، اگر هدف‌تان از انتشار یک محتوا افزایش لید بود، باید ببینید تا چه اندازه از طریق همان محتوا لید جذب کرده‌اید.

قدم دهم: به‌روزرسانی محتوا

محتوای تولیدشده را مدام بررسی و به‌روز رسانی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا منبع به‌روزتری از کانال‌های خود برای مخاطبان بسازید. به‌علاوه، شما می‌توانید محتواهای قدیمی را با یک نگرش و دیدگاه تازه‌تر بازآفرینی کنید. مثلاً از بخش‌های مختلف محتوایی با موضوع تولید محتوا چیست، چند پست برای لینکدین تهیه کنید.

این اشتباهات را در تولید محتوا انجام ندهید

در مسیر تولید محتوا، تعدادی اشتباهات رایج وجود دارد که می‌توانند شما را از اهداف‌تان به‌طور کلی دور کنند. تعدادی از این اشتباهات را در زیر می‌بینید.

قطع جریان تولید محتوا

شما به شخصی که یک روز خودش را مورد اعتماد و دوست معرفی می‌کند و روز بعد تا مدت‌ها غیب می‌شود، اعتماد می‌کنید؟ واقعیت این است که حتی اگر برای مدتی هر روز روی تولید محتوا خودتان کار کنید؛ اما به یکباره غیب شوید، کسی به شما اعتماد نمی‌کند. در این شرایط، مجبورید هر دفعه پس از برگشت از نو شروع کنید. این روند، انرژی بسیار زیادی از شما می‌گیرد. مشکل نداشتن تداوم با داشتن یک تقویم محتوایی حل می‌شود. از قبل محتواها را در تقویم بچینید و سپس آن‌ها آماده کنید. با این روش لازم نیست هر روز دست به تولید محتوا بزنید و این کار را برای خودتان تبدیل به شکنجه کنید.

راه‌حل دوم برون‌سپاری کارهاست. اگر حس می‌کنید خودتان برای پیش‌بردن محتوا زمان ندارید، تولید محتوا را به یک تیم بسپارید. این تیم به شما کمک می‌کنند تا به‌طور منظم محتوا تولید و منتشر شود.

نداشتن استراتژی و اهداف

یکی از اشتباهات پررنگ در تولید محتوا دست‌گذاشتن روی محتواها با موضوعات اشتباه بدون هدف خاص است. برای مثال، تصور کنید کسی که در حوزه‌ی پوشاک کار می‌کند محتوایی با موضوع تولید محتوا چیست، خلق کند! چنین کسی تنها به خلق یک محتوا می‌اندیشید و نمی‌داند که همین محتوا بمبی برای نابودی پایگاه‌های خودش است. قبل از اینکه دست به انتخاب یک موضوع و چینش مسیر محتوا بزنید، ابتدا به استراتژی‌ها و اهداف‌تان خوب فکر کنید. پرسونا را در نظر بگیرید و تمام توان‌تان را بگذارید تا مشکل او را حل کنید.

تولید محتوای بی‌کیفیت

به همان مثال پیج پوشاک زنانه برگردید. تصور کنید این پیج را باز می‌کنید و با چندین عکس بسیار بی‌کیفیت و تار مواجه می‌شوید. حتی اگر جنس لبا‌س‌ها خوب باشد یا قیمت مناسبی داشته باشند، شما از کنار آن‌ها خیلی راحت می‌گذارید. حال این شرایط را در نظر بگیرید. در حال گشتن در اکسپلور اینستاگرام هستید. ویدیویی را می‌بینید که شخص در آن با توجه به هر اندامی یک لباس مناسب پیشنهاد می‌دهد. وارد پیج می‌شوید و محتواهای سرگرم‌کننده، خلاقانه، آموزشی و عکس لباس‌ها با حضور مدل‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند. در چنین حالتی، شما ناخودآگاه به دنبال‌کردن و حتی خرید از آن پیج ترغیب خواهید شد.

نداشتن ارزیابی و تحلیل محتوا

هر بستری که شما در آن فعالیت می‌کنید از فضای سایت تا شبکه‌های اجتماعی، امکان تحلیل همه‌ی محتواها را به شما می‌دهند. برای مثال، گوگل آنالیتیکس، اطلاعات دقیقی از محتواهای سایت در اختیار شما قرار خواهد داد. یا در قسمت اینسایت اینستاگرام، آمار بازدید یا تعامل برای شما دسته‌بندی و اندازه‌گیری شده است. اگر از این امکانات استفاده نکنید نمی‌توانید متوجه سلیقه‌ی مخاطب و میزان رسیدن به اهداف خودتان با تولید محتوا شوید. در چنین حالتی، احتمال تکرار اشتباهات گذشته و افتادن در چرخه‌ی تولید محتوا و نرسیدن به اهداف تکرار می‌شود.

توجه‌نکردن به اصول سئو و کلمات کلیدی

بخش زیادی از مخاطبان با سرچ کلمات کلیدی به شما می‌رسند. پس بدون توجه به اصول سئو حتی اگر ده محتوا هم در هفته تولید کنید؛ نمی‌توانید انتظار نتیجه‌ی ویژه‌ای داشته باشید. حتماً از طریق سرچ و رصد رقبا کلمات کلیدی صنعت خودتان را تعیین کنید. از لینک‌دهی خارجی و داخلی غافل نشوید و محتوا را به‌طور بهینه‌سازی محتوا را انجام دهید.

از این هوش مصنوعی‌ها برای تولید محتوا کمک بگیرید

از زمانی‌که هیاهوی هوش مصنوعی‌ها بالا گرفت، افراد در مقابله با این ابزارها به دو دسته تقسیم شدند. اولین دسته کسانی هستند که قدرت این تازه‌واردان را نادیده می‌گیرند و همه چیز را انکار می‌کنند. دسته‌ی دوم، تصور می‌کنند با این قابلیت می‌توانند همه‌ی محتوا را تولید کند. واقعیت این است که ابزارهای هوش مصنوعی دستیاران شما در تولید محتوا هستند. از شما دستور می‌گیرند و کمک می‌کنند تا کیفیت محتواهای‌تان را بالاتر ببرید. در زیر لیستی از کاربردی‌ترین ابزارها برای این کار را می‌بینید.

هوش مصنوعی‌های جمع‌آوری و نوشتن اطلاعات

در این حوزه، سه هوش مصنوعی بسیار کارآمد هستند:

Gemini: این هوش مصنوعی جدیدترین و پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی گوگل است. اطلاعات آن مداوم آپدیت می‌شود. پس می‌تواند برای رسیدن به محتوای به‌روز به شما یاری برساند. در کنار این قابلیت ویژه، نوشتن محتواهای سئو شده با جمینای امکان‌پذیر شده است. تمایز دیگر جمینای قابلیت ارسال تصویر و ویس برای این هوش مصنوعی است. این نکته را درنظر داشته باشید که عکس‌هایی با چهره‌ی انسان را نمی‌توانید جمینای بدهید.

ChatGPT: هوش مصنوعی محبوب OpenAI هنوز هم پرطرفدار و کاربردی است. نسخه‌ی 3.5 این هوش مصنوعی به‌طور رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. یکی از از باگ‌های مهم چت جی‌پی‌تی، می‌توان به اطلاعات قدیمی آن اشاره کرد. آخرین اطلاعات این ابزار به سال 2022 برمی‌گردد. به همین دلیل، اگر برای مثال سؤال تولید محتوا چیست را از جمینای و چت جی‌پی‌تی همزمان بپرسید، دو پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد. با این حال، اگر به دنبال سناریو و ایده برای محتواهای‌تان هستید؛ گزینه‌ی خیلی خوبی را انتخاب کرده‌اید.

Rytr: این هوش مصنوعی نویسنده‌ی بسیار خوبی است. انواع و اقسام محتواها را برای شما می‌نویسد. می‌توانید از او بخواهید لحن را جدی یا طنز تغییر دهد و نتیجه را خودتان ببینید.

هوش مصنوعی‌های تصویری

اگر با طراحی همیشه دست‌وپنجه نرم می‌کنید؛ با این دو هوش مصنوعی کار کنید:

Midjourney: میدجرنی قدرت ویژه‌ای در ساخت تصویر رئال دارد. نسخه‌ی رایگان آن در حال حاضر موجود نیست. به میدجرنی حتی می‌توانید اندازه‌ی تصویر را هم بدهید. به همین دلیل برای تولید تصویر در شبکه‌های مجازی و سایزهای مختلف بسیار کاربردی است.

Dall.E 3: با دادن دستور موردنظرتان به هوش مصنوعی دالی یک تصویر آماده تحویل می‌گیرید. این هوش مصنوعی در Open AI غیر رایگان و در نسخه‌ی Bing به صورت رایگان کار می‌کند. به دستوری که شما به هوش مصنوعی می‌دهید، پرامپت می‌گویند. اگر می‌خواهید تصاویر با کیفیت بالاتری بگیرید، پرامپت‌های دقیق‌تری بنویسید. به این نکته توجه کنید که هوش مصنوعی‌ها تا زمانی‌که توضیح کافی و جامعی نداشته باشند، نمی‌توانند تصویر درون ذهن شما را بخوانند. منظور از توضیح دقیق‌تر، توصیف تک‌تک جزئیات است. برای مثال، نوع چهره، رنگ موهای شخص، نوع بینی و حتی دهان و دندان‌ها مشخص کنید. حتی با صحبت از حس درون چهره‌ی فرد، خروج رئال‌تری تحویل می‌گیرید.

هوش مصنوعی‌های ویدیویی

هوش مصنوعی‌های رایگان این حوزه در حال حاضر قدرت ویژه‌ای ندارند. با وجود این موضوع، دو هوش مصنوعی زیر تا حدودی می‌توانند کار شما را راه بیندازند.

Runway: به این هوش مصنوعی پرامپت دهید تا برای‌تان محتوای ویدیویی بسازد. نسخه رایگان آن تنها تا 4 ثانیه کار می‌کند؛ اما با نسخه‌ی غیررایگان، می‌توانید محتواهای بسیار متنوع ویدیویی خلق کنید.

Visla: اگر هیچ سناریویی در ذهن‌تان نیست؛ کافیست به این هوش مصنوعی موضوع محتوا را بدهید. تا چیدن یک داستان و ساخت ویدیو برای شما پیش خواهد رفت.

اصطلاحات مهمی که در تولید محتوا باید بدانید

آخرین بخش تولید محتوا چیست، به یک چک لیست برای اصطلاحات مهم در تولید محتوا اختصاص پیدا کرده است. در زیر تمام این اصطلاحات به همراه معانی آن‌ها را می‌بینید.

  • Persona: پرسونا مخاطب ایده‌آل محتوای شماست. فردی است که برای حل دغدغه‌های او محتوا خلق می‌کنید.
  • Call to Action: در کال تو اکشن مخاطب را به انجام کاری ترغیب و دعوت می‌کنید.
  • Anchor Text: انکرتکست به متنی گفته می‌شود که لینک روی آن قرار می‌دهید.
  • Content Brief: بریف محتوا یک نقشه راه برای شماست. از طریق این سند استراتژیست محتوا، اطلاعات لازم را برای خلق یک محتوا هدفمند و کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • Content Calendar: تقویم محتوایی، ابزاری برای سازماندهی و برنامه‌ریزی محتوایی است.
  • Impression: ایمپرشن معنای بازدید می‌دهد. این مقدار در آنالیز محتوای شما تعداد اکانت‌های بازدیدکننده‌ را نشان می‌دهد.
  • Keyword: کلمه کلیدی، عبارتی است که مخاطب برای پیداکردن یک موضوع سرچ می‌کند.
  • Lead: لید، سرنخ یا مشتری راغب به شخصی گفته می‌شود که به محصول یا خدمت شما به طرق مختلف علاقه نشان داده است و حالا شما فرصت تبدیل او به خریدار یا ارتقا او به مراحل بالاتر را دارید.
  • Marketing Funnel: قیف بازاریابی فروش، به شما این امکان را می‌دهد که مراحل جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری را ترسیم کنید.
  • Engagement Rate: اینگیجمت ریت یا نرخ تعامل، درصد کاربرانی را که با محتوا شما تعامل داشته‌اند، نمایش می‌دهد.
  • Concept: کانسپت به مفهوم محتوای شما اشاره می‌کند. شما با تولید محتوا و ایجاد یک پیام در تلاش برای انتقال این مفهوم هستید.

این نقطه‌ی پایانی، یک شروع تازه است!

دانستن پاسخ این سؤال که تولید محتوا چیست، برای شما می‌تواند یک سرآغاز باشد. حالا شما معنای تولید محتوا را به‌طور دقیق درک کرده‌اید. می‌دانید که در میان انواع مختلف فرمت‌های محتوایی، هر کدام چه مزیت و نکاتی دارند. مراحل تولید محتوا را یاد گرفته‌اید و از اشتباهات خطرناک در آن مطلع هستید. حتی با اصطلاحات این حوزه آشنایی دارید و در نهایت احتمالاً کمر به فتح قله‌های این حوزه بسته‌اید! با همین اطلاعات، شروع کنید و یک محتوای کاربردی برای کسب‌وکارتون یا حتی کسب‌وکار دیگران بسازید. در آخر، اگر فرصت چنین کاری را با توجه به نکات گفته‌شده در متن نداشتید، این مکان را دارید که با سپردن کار به متخصصان از مزیت‌های تولید محتوا بهره بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا