تک وایب | TechVibe

۱۰ درصد تخفیف برای استفاده از خدمات وبسایت تک وایب

سایت شرکتی چیست و مهم‌ترین ویژگی‌های سایت شرکتی

در بازار رقابتی امروز، سایت‌های شرکتی یک ضرورت هستند. دنیای کسب‌وکارها مرتبا در حال تکامل است و بسیاری از قلمروهای بازار، هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تجاری در زندگی روزمره مردم در هم تنیده و به یک ضرورت برای تراکنش‌های روزمره و مصرف اطلاعات تبدیل شده‌اند.

صرف‌نظر از وسعت هر شرکت، داشتن یک سایت شرکتی، باید جزو حیاتی هر کسب‌وکار و یک بخش ضروری از فناوری باشد. حضور قوی در وب، البته اگر به‌خوبی مدیریت شود، می‌تواند به رشد سریع کسب‌وکار شما کمک کند. شما به‌عنوان یک کسب‌وکار شرکتی، مسلما نمی‌خواهید فرصت ارتباط با مشتریان، شرکا و سهام‌داران بالقوه را در یک بازار جهانی از دست بدهید! در ادامه این مطلب، همراه باشید تا در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های سایت شرکتی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

تعریف وب‌سایت شرکتی به زبان ساده

سایت شرکتی، در واقع یک نمایندگی کامل از یک شرکت در اینترنت است. این سایت حاوی اطلاعات دقیقی در مورد سازمان، محصولات و خدمات آن و همچنین رویدادهاست. چنین سایتی نه‌تنها به‌عنوان شاخصی از وضعیت شرکت، بلکه به‌عنوان یک “نمایش” عمومی عمل می‌کند که میزان توسعه سبک و فرهنگ شرکت را نشان می‌دهد.

سایت شرکتی نه‌تنها کل حجم اطلاعات مفید در مورد شرکت را نشان می‌دهد، بلکه شامل ابزارهایی برای پردازش محتوا نیز است. سایت می‌تواند با ابزارهای اتوماسیون ERP، CIS، CRM یکپارچه شود و امکان مدیریت تجارت، منابع، تعامل با مشتریان و حسابداری را فراهم کند.

امروزه تقریبا هر کسب‌وکار کوچک و هر شرکتی، از سایت و بهره‌گیری از قدرت اینترنت، برای جذب مشتریان و خدمت‌رسانی به آن‌ها استفاده می‌کند. با توجه به نیاز شدید مصرف‌کنندگان و نیاز به اطلاعات برای به‌اشتراک‌گذاری و مدیریت روزانه، همزمان با رواج دستگاه‌های صفحه‌نمایش مختلف (مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ) و برنامه‌های کاربردی، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به سمت آنلاین‌شدن برای مدیریت فنی کسب‌و‌کارها سوق پیدا کرده‌اند.

سایت شرکتی نشان‌دهنده ویژگی‌های یک برند است که حاوی اطلاعات مختلفی در مورد یک شرکت از جمله پروفایل شرکت، عملیات تجاری، کارکنان، رویدادها و دیگر اطلاعات مرتبط می‌شود. همچنین می‌تواند شامل اطلاعات مشتریان تجاری، مانند شرکا، سهامداران و مطالعات موردی باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که سایت شرکتی، هیچ نوع محصولی، چه فیزیکی و چه دیجیتال را تبلیغ نمی‌کند یا به نمایش نمی‌گذارد؛ بلکه تنها بر اطلاعات مربوط به شرکت تمرکز می‌کند. انتظار می‌رود سایت‌های شرکتی بیش از تمرکز و بازاریابی برای یک محصول یا برند، اطلاعات کسب‌وکار را ارتقا دهند و همچنین اعتماد ایجاد و اعتبار کسب کنند. همچنین در صورت لزوم، بازخورد و پشتیبانی مشتریان را جمع‌آوری کنند. از طرفی، اخبار اخیر در مورد شرکت، مانند محصولات و خدمات جدید، در محتوای سایت شرکت گنجانده خواهند شد.

تاثیر طراحی و توسعه سایت بر کسب درآمد چقدر است؟

هیچ استراتژی بازاریابی به‌اندازه طراحی عالی ‌سایت شرکتی، موثر نیست. داشتن یک سایت خوب با طراحی مناسب در همان ابتدای کار، فرصتی است تا اولین تاثیر خود را بگذارد و به مردم این اطمینان را بدهد که کسب‌وکار شما یک برند خوب و قابل اعتماد است.

اوایل شما می‌توانستید تقریبا هر چیزی از جمله متن، گرافیک و گیف را در سایت خود قرار دهید و ترافیک مناسبی دریافت کنید؛ اما دیگر زمانه عوض شده است! پیچیدگی روزافزون فناوری، روندهای طراحی مدرن و سلیقه کاربران، کسب‌وکارها را ملزم کرده است تا با مجموعه‌ای از استراتژی‌های طراحی، مانند ترکیب یک رابط کاربری (UI) خوب، تجربه کاربری (UX) و موارد دیگر، برنامه ساخت سایت خود را ارتقا دهند.

زمانی که فرایند طراحی سایت شرکتی را آغاز می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید، درک عملکرد و اهداف کسب‌وکار مشتری است. باید بدانید که کجا می‌توانید عناصر را به تناسب آن‌ها کنار بگذارید. ساختن یک سایت تنها به معنای ایجاد یک صفحه وب خیره‌کننده نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از جنبه‌های مختلف طراحی در رابطه با کسب‌وکار و مشتری است.

سایت‌های شرکتی مدرن، شامل تکنولوژی‎ها و تکنیک‎های بسیاری هستند که هویت کسب‌وکار را منعکس می‌کنند و باید کاربر را در سطح شخصی، آگاه و درگیر کنند. جنبه‎های دیگری را نیز باید برای سایت‌ در نظر گرفت تا رشد کند؛ جنبه‌هایی مانند بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) که رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجوی محبوب از جمله گوگل و بینگ را به ارمغان بیاورد. شما باید فراتر از انتظارات مشتری یا ذی‌نفعان بالقوه عمل کنید، طراحی و محتوای بهتری خلق کنید و ارتباط بیشتری با تمام اجزای سایت داشته باشید تا تمام این موارد در کنار هم، نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشند.

طراحی و توسعه سایت شرکتی

طراحی و توسعه یک سایت شرکتی حرفه‌ای و موثر، کار بزرگی است که بدون داشتن درک واضح از فرایند طراحی، الزامات و اهداف تعریف‌شده، بسیار پیچیده و پرهزینه خواهد بود. در طول فرایند طراحی، ساخت و آزمایش سایت، با انواع‌و‌اقسام چالش‌ها مواجه خواهید شد. لذا مراحلی که در ادامه گفته شده‌اند را انجام دهید تا به نتایج مطلوب برسید.

1.   تعریف الزامات و اهداف واضح کسب‌وکار

شما باید الزامات، اهداف و چشم‌انداز خاص کسب‌وکار را درک کنید تا سایتی مناسب و بهتر برای مشتری بسازید. الزامات سایت شامل عملکردهای ضروری، رفتار و قابلیت‌های مختلف برای به‌حداکثر‌رساندن کارایی سایت است. داشتن الزامات مشخص و اهداف نهایی به شما کمک می‌کند تا پروژه خود را هم‌سو با اهداف کسب‌وکار دنبال کنید. در تعریف الزامات و اهداف سایت شرکتی، چند عنصر کلیدی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه، به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • ارزش‌های اصلی شرکت شما چیست؟
  • چه نیازهای خاصی را حل می‌کنید؟
  • هدف اصلی شما برای کسب‌وکارتان چیست؟
  • خدمات / محصول شما منحصربه‌فرد است؟
  • بازار هدف شما چه کسانی هستند؟
  • برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار به چه قابلیت‌ها و فناوری‌هایی نیاز دارید؟

2.   انتخاب تکنولوژی یا پلتفرم مناسب

با توجه به  فناوری‌های در حال تکامل امروزی، طیف گسترده‌ای از ابزارها، چارچوب‌ها و پلتفرم‎ها می‌توانند برای ساخت یک سایت استفاده شوند که اغلب با ترکیبی از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، JavaScript، Python و Ruby ساخته می‌شوند. اگر در حال توسعه یا ساخت سایت شرکتی هستید، انتخاب فناوری مناسبی که با مشکلات کسب‌وکاری که سعی در حل آن‌ها دارید، هم‎خوانی داشته باشد، بسیار مهم است.

3.   ترکیب‌بندی خوب رابط کاربری و UX

آشنایی با زیبایی‌شناسی سایت مانند فونت‌ها، طرح‌های رنگی، تایپوگرافی و گرافیک می‌تواند ساده باشد؛ اما ارائه یک رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) مثال‌زدنی، داستان دیگری است!

سایت شرکتی باید جذاب باشد و رابط کاربری مناسبی داشته باشد که به زبان کاربر صحبت کند. علاوه‌ بر این، جریان منطقی، یکی دیگر از مسئولیت‌های طراحان و توسعه‌دهندگان وب است تا کاربران را در مورد چگونگی استفاده بهینه از محصول راهنمایی کند. هم رابط کاربری و هم UX، می‌توانند شانس سایت را برای ارائه یک محصول سطح بالا، افزایش دهند که همین امر، می‌تواند به موفقیت و کارایی کلی کسب‌وکار کمک کند.

4.   امنیت سایت

امنیت سایت‌ها همیشه باید جدی گرفته شود. به‌عنوان یک طراح و توسعه‌دهنده سایت، بد نیست بدانید که کار خلاقانه شما، ممکن است توسط مهاجمان امنیتی اصلاح شود یا از بین برود! هنگام ساخت سایت شرکتی، معماری امنیت وب، یکی از حیاتی‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای کسب‌وکار خود انجام دهید.

البته برقراری مسائل امنیتی چندان آسان نیست. تهدیدات امنیتی وب، بسته به نوع کاربرد و پیچیدگی آن متفاوت است. امنیت وب به فرایند توسعه ختم نمی‌شود؛ بلکه شامل یک فرایند تکراری تست مداوم، ایمن‌سازی کدها و نظارت بر تهدیدات امنیتی بالقوه از داخل و خارج از یک سایت است.

بهترین نکات در طراحی سایت شرکتی

در طراحی یک سایت، دانستن بهترین برنامه‌های عملی مانند ایجاد چیدمان‌های پاسخگو، طراحی سیستم‌های ناوبری، سازماندهی عناصر و اضافه‌کردن انیمیشن یا انتقال مناسب، تاثیر زیادی بر قابلیت استفاده و تبدیل کلی سایت خواهد گذاشت. در مجموع، هر فناوری، ابزار، چارچوب یا پلتفرمی که برای استفاده در سایت شرکت خود انتخاب می‌کنید، این نکات، ایده‌ها و اصول را باید رعایت کند:

  • تنها از 2 تا 3 رنگ برای تم خود استفاده کنید.
  • از تیتر شفاف و توصیفی با کلمات کلیدی خود در صفحه اصلی استفاده کنید.
  • از گرافیک خالص در دکمه‌های دعوت‌به‌اقدام استفاده نکنید؛ همیشه از متن روی دکمه‌ها استفاده کنید.
  • یک لینک به صفحه اصلی بدهید.
  • عناصر قابل کلیک و غیر قابل کلیک را از هم متمایز کنید. مشخص کنید که آیا یک بلوک قابل کلیک است یا خیر.
  • تنها عناصر لازم برای یک نمای خاص را نمایش دهید. از CSS Media برای پنهان‌کردن برخی عناصر در نمایاب موبایل استفاده کنید.
  • از کاراکترهای سنگین مبتنی بر جاوا‌اسکریپت و اسلایدرهای چرخشی اجتناب کنید.
  • به‌طور مداوم تصاویر خود را برای زمان بارگذاری سریع‌تر صفحه، بهینه‌سازی کنید.
  • برای جلوگیری از حواس‌پرتی، آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به اپ اضافه کنید.
  • از فلش‌ها برای جلب توجه بازدیدکنندگان سایت به یک فرم استفاده کنید.
  • همیشه بهترین روش‌های SEO از جمله بهینه‌سازی در صفحه و خارج از صفحه را در نظر بگیرید.
  • از چارچوب‌های CSS برای سرعت‌بخشیدن به فرایند طراحی استفاده کنید و همیشه آن را ساده، مینیمال و عاری از درهم‌ریختگی نگه دارید.

مهم‌ترین ویژگی‌های سایت شرکتی چه هستند؟

برای داشتن یک کسب‌وکار موفق، مواردی را باید در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها در دنیای امروز، داشتن یک سایت خوب و مناسب است. سایت یک شرکت، یک پورتال اطلاعاتی بزرگ با مقدار زیادی محتواست که جزئیات مربوط به تاریخچه شرکت، مالکان و شرکای شرکت را بیان می‌کند. چه یک شرکت نوپا باشید و چه شرکتی قدیمی، سایت شرکتی شما باید یک‌سری المان‌ها را داشته باشد. در ادامه، به این المان‌ها اشاره می‌کنیم.

1.   هدف روشن

وقتی مخاطبین وارد سایت شما می‌شوند، باید متوجه شوند که حوزه فعالیت سایت چیست، چه کاری انجام می‌دهید و خود مخاطب چه کاری باید انجام دهد تا مسئله‎ای که به خاطر آن به سایت شما آمده است، حل شود. این موضوعات، اولین چیزهایی هستند که هنگام ورود به صفحه اصلی، باید مشخص باشند. هیچ سردرگمی نباید وجود داشته باشد. این موارد دقیقا همان چیزهایی هستند که از سایت شرکتی انتظار می‎روند.

2.   یک نشانی وب ساده

نشانی اینترنتی یک سایت شرکتی، باید به‌گونه‌ای باشد که مردم بتوانند به‌راحتی آن را پیدا کنند. سعی کنید یک آدرس وب ساده ایجاد کنید که شامل نام کسب‌وکار شما باشد تا افراد بتوانند بدون نیاز به کار زیاد و گشتن و‌… به سایت شما برسند.

3.   برندینگ قوی و حرفه‌ای

برخی از کسب‌وکارهای کوچک، اهمیت برندسازی را دست‌کم می‌گیرند! از نام دامنه گرفته تا رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، همه و همه نشان‌دهنده کسب‌وکار شما هستند. این کار به مردم کمک می‌کند تا شما را شناسایی کنند و به خاطر بسپارند. اگر یک کسب‌وکار موفق می‌خواهید، این موضوع یکی از مواردی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

لوگوی شما باید حرفه‌ای باشد؛ نه چیزی که بهترین دوست برادرزاده شما در فتوشاپ کنار هم قرار دهد! (مگر اینکه بهترین دوست برادرزاده شما، یک طراح گرافیک حرفه‌ای باشد!) رنگ‌ها، فونت‌ها و تصاویر موجود در سایت، بازتابی از برند شما هستند.

4.   ناوبری ساده

در مورد منوهای سایت، گزینه‌های زیادی وجود دارند. می‌توانید یک منوی همبرگر کشویی یا چرخ‌دار داشته باشید. مهم نیست کدام را انتخاب می‌کنید؛ مهم این است که این کار، باید باعث شود بازدیدکنندگان به‌راحتی بتوانند نیازهای خود را در سایت شما پیدا کنند.

ناوبری شما باید هم در طراحی و هم در نحوه سازماندهی صفحات، ساده و شهودی باشد تا مخاطب به‌راحتی بتواند آنچه که به دنبالش است را در یک نگاه پیدا کند. به یاد داشته باشید که مردم دوست دارند اطلاعات را به‌راحتی و به‌سرعت پیدا کنند. هر چه بیشتر بتوانید این کار را انجام دهید، موفق‌تر خواهید بود!

5.   یافتن آسان اطلاعات تماس

اگر افراد نتوانند اطلاعات شما را پیدا کنند، چگونه انتظار دارید با شما تماس بگیرند؟ مسلما نمی‌خواهید یک مشتری بالقوه را به دلیل این مسئله از دست بدهید! راه‎های مختلفی را برای برقراری تماس به کاربران بدهید. تلفن، ایمیل، آدرس شبکه‌های اجتماعی و آدرس شرکت، همگی گزینه‌هایی هستند که باید در سایت وجود داشته باشند.

6.   دعوت‌به‌اقدام

دعوت‌به‌اقدام باید به مخاطب شما بگوید که چه کاری انجام دهد و مخاطب از انجام آن، چه نتیجه‌ای خواهد گرفت. قرار‌دادن استراتژیک CTA‌ها در محتوای شما، راه دیگری است که می‌توانید از طریق آن، تبدیل‌ها را افزایش دهید. شما باید تعادل مناسبی برای جلب توجه مشتری داشته باشید؛ بدون اینکه بیش از حد او را بمباران اطلاعاتی کنید و خواسته‌های عجیبی از او داشته باشید!

7.   تجربه‌ای عالی از موبایل

جالب است بگوییم نیمی از افراد با موبایل وارد سایت‌ها می‎شوند؛ در نتیجه، اگر سایت شما به‌سرعت برای‌شان بارگذاری نشود و تجربه کاربری خوبی ارائه ندهد، بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد. این بازدیدکنندگان احتمالا دوباره به سایتتان باز‌نخواهند گشت؛ چراکه سایت دیگری را پیدا خواهند کرد که تجربه بهتری به آن‌ها می‌دهد! طراحی سایت شما باید به‌‌گونه‌ای باشد که در هر دستگاهی، چه کامپیوتر، چه تبلت و چه گوشی، به‌خوبی ظاهر و عملکرد خود را نشان دهد.

8.   تکمیل محتوا

اگر مردم قصد بازدید از سایت شما را دارند، سعی کنید اطلاعات مفیدی به آن‌ها بدهید. هیچکس نمی‌خواهد وقت خود را فقط برای مرور چند صفحه تلف کند. محتوا راهی است که سایت شما به‌واسطه ‌آن، ترافیک دریافت می‌کند؛ لذا شما نمی‌توانید هر چیزی را نشر دهید.

مهم است که محتوای شما مرتبط با مشتری، آموزنده و برای موتورهای جست‌وجو بهینه باشد. به این فکر کنید که مشتری ایده‌آل شما، می‌خواهد چه چیزی در مورد شرکت شما بداند و صفحات و وبلاگ‌هایی پیرامون این موضوعات ایجاد کنید. صفحات وب‌سایت یک شرکت، اغلب حاوی اطلاعاتی در باب چنین مواردی هستند:

  • چگونگی باز‌کردن دفتر نمایندگی شرکت در شهرهای دیگر؛
  • توصیف شرایط کسب امتیاز؛
  • اطلاعات مربوط به مدیران؛
  • اطلاعات مربوط به پروژه‌های تکمیل‌شده؛
  • اطلاعات مربوط به انجام فعالیت‌های عمومی؛
  • تاریخچه برند و چشم‌انداز توسعه آن؛
  • داده‌های مربوط به موقعیت‌های شغلی فعلی و ویژگی‌های توسعه شغلی.

با یک طراحی سایت شرکتی مناسب، مشتری جذب کنید!

کیفیت سایت شرکتی اهمیت زیادی دارد و اول از همه، سایت باید یک‌سری اطلاعات لازم را فراهم کند. باید داده‌های مفید و زیادی وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند با آن‌ها، پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. بسیار مهم است که سرعت دانلود منابع بالا باشد. سازگاری با دستگاه‌های موبایل، یکی دیگر از الزامات اجباری است که اگر از آن غفلت کنید، ممکن است بخش قابل توجهی از مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.

با توجه به موارد گفته‌شده در این مطلب و رعایت آن‌ها، می‎توانید سایت شرکتی مناسبی طراحی کنید. از نظر شما یک سایت شرکتی خوب، چه ویژگی‌های دیگری را باید داشته باشد؟ در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه و در زمینه طراحی انواع سایت‌، در قسمت نظرات سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا