تک وایب | TechVibe

۱۰ درصد تخفیف برای استفاده از خدمات وبسایت تک وایب

سایت فروشگاهی چیست و مهم‌ترین ویژگی‌های سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی وب‌سایتی است که در آن مشتریان می‌توانند کالاها و حتی خدمات ارائه‌شده در آن را با توجه به سلیقه خودشان ببینید و محصول دلخواه‌شان را تهیه کنند. به زبانی ساده‌تر، مشتری می‌تواند محصول مورد نظر خود را جست‌وجو کند و با پرداخت هزینه، آن را سفارش دهد. اگر شما یک خرده‌فروش، یک ارائه‌دهنده خدمات یا حتی یک عمده‌ فروش هستید، می‌توانید به‌راحتی فروشگاه آنلاین خودتان را با کمی سرمایه‌گذاری شروع کنید.

اما برای اینکه یک فروشگاه آنلاین به رونق کسب‌وکارتان کمک کند، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله از تک وایب می‌خواهیم ابتدا به مزایای داشتن یک سایت فروشگاهی بپردازیم و در ادامه 20 مورد از ویژگی‌های مهم یک فروشگاه اینترنتی را معرفی کنیم؛ اگر شما قصد دارید یک فروشگاه آنلاین را افتتاح کنید تا پایان مقاله همراه ما باشید؛ چرا که در ادامه به نکات مهمی اشاره شده است.

مزایای سایت فروشگاهی چیست؟

احتمالا از خود بپرسید: چرا باید به فروشگاه آنلاین روی بیاورم؟ یا مزایای آن نسبت به فروشگاه آفلاین چیست؟ یک سایت فروشگاهی مزیت‌های زیادی برای شما دارد. اگر مزیت‌های زیر را بدانید همه شک‌های شما در مورد شروع یک فروشگاه اینترنتی برطرف می‌شود. پس مزایای زیر را بخوانید:

  • در همه شهرها شعبه دارید: اگر کسب‌وکار آنلاین باشد، مشتریان می‌توانند در هر شهری که حضور دارند از فروشگاه شما خرید کنند. به‌عبارت ساده‌تر فروشگاه شما از هر شهری و تنها از طریق اینترنت قابل دسترسی است.
  • 24 ساعته و هفت روز هفته در دسترس هستید: اگر مشتری بتواند محصول دلخواه خود را در هر زمانی که بخواهد خریداری کند، لذتی باورنکردنی است. مشتریان احتمالا از فروشگاه آنلاین شما بازدید کنند، تعدادی از اقلام را در سبد خرید بگذارند و سایت را ترک کنند؛ سپس برای خرید نهایی خود دوباره به فروشگاه سر بزنند. بنابراین، دیگر زمان بسته‌شدن و بازکردن مهم نیست!
  • هزینه بسیار کمی دارد: فروش کالا یا خدمات از طریق سایت فروشگاهی بسیاری از هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه خرده فروشی آفلاین را کم می‌کند. علاوه‌بر این، امکان افتتاح یک فروشگاه آنلاین با قیمت‌های بسیار مقرون ‌به‌صرفه وجود دارد و به سرمایه‌گذاری اولیه قابل‌توجهی نیاز نیست.
  • مشتریان خیلی بهتر پشتیبانی می‌شوند: با وجود کسب‌وکار آنلاین می‌توانید به سوالات مشتریان خودتان پاسخ دهید و مشکلات آن‌ها را در زمان خیلی کمی حل کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای آموزشی را برای محصولات آپلود کنید و مشتریان را در مورد استفاده صحیح و اقدامات لازم مطلع کنید. این‌گونه پشتیبانی، وفاداری مشتری به فروشگاه شما را بالا می‌برد و حتی مشتریان جدیدی را جذب می‌کنید. ‌
  • انعطاف‌پذیری بیشتری دارد: اگر سایت فروشگاهی دارید، احتمالا به انبار، وسیله نقلیه یا کارکنان اضافی نیاز نداشته باشید. شما می‌توانید محصولات را به‌صورت مستقیم از تامین‌کننده به مشتری تحویل دهید. علاوه‌بر این بابت اجاره مغازه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. بنابراین کسب‌و‌کار آنلاین انعطاف‌پذیری بیشتری دارید و در نتیجه مقرون ‌به‌صرفه‌تر هم خواهد بود.
  • اطلاعات بیشتری از مشتری داشته باشید: با وجود یک سایت فروشگاهی، می‌توانید داده‌هایی از مشتری خود جمع‌آوری کنید؛ سپس از برخی ابزارهای تحلیلی برای به‌دست‌آوردن بینش بیشتری کمک بگیرید.

20 ویژگی مهم سایت فروشگاهی که باید بدانید

یک سایت فروشگاهی برای ارائه یک تجربه خرید بهتر از رقبا به‌صورت مداوم در حال تکامل است. هنگام ایجاد فروشگاه خودتان، باید حتما چند ویژگی‌های حیاتی را در نظر بگیرید. در واقع این ویژگی‌ها با همدیگر به بهترشدن ویترین فروشگاه کمک می‌کنند. در ادامه 20 ویژگی مهم یک فروشگاهی اینترنتی برای جذب و بهبود تجربه کاربری خرید مشتری آورده شده است.

1. طراحی ساده‌ای داشته باشد

طراحی سایت به صورت ساده، نرخ تبدیل را بالا می‌برد. چرا؟ چون سادگی به مشتری این امکان را می‌دهد که احساس راحتی کند؛ به آن‌ها کمک می‌کند، دقیقا آنچه را که نیاز دارند با کمترین تلاش پیدا کنند. همه افراد به طراحی‌های واضح و شهودی تمایل دارند؛ چراکه آن‌ها طبیعی‌تر هستند. زمانی‌که مشتری وارد ‌سایت شما می‌شود باید بلافاصله و بدون فکرکردن به ویژگی‌های آن دسترسی پیدا کند.

2. موبایل فرندلی ضروری است

بهینه‌سازی سایت فروشگاهی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها یک راه‌حل نیست؛ بلکه یک استاندارد است. بسیاری از خریداران آنلاین ترجیح می‌دهند محصولات را از طریق تلفن هوشمند یا تبلت تهیه کنند؛ بنابراین، ویترین فروشگاه شما باید برای همه دستگاه‌های تلفن همراه مناسب باشد. فروشگاه اینترنتی شما باید از AMP (صفحات موبایلی شتاب‌یافته یا پرشتاب) برای کاربران تلفن همراه پشتیبانی کند؛ چرا که این موضوع به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو هم کمک می‌کند.

3. توضیحات محصول کامل باشد

اگر محصول شما هر چقدر هم خارق‌العاده باشد؛ اما توضیحات آن کافی نباشد، مشتریان بی‌اطلاع خواهند بود. اطلاعات دقیق و کامل به مشتری کمک می‌کند تا محصول را بهتر درک کنند و آگاهانه تصمیم بگیرد. مشتریان فروشگاه در حالت ایده‌آل باید بتوانند، چندین عکس از محصول را قبل‌از خرید ببینند. برای نمایش چندین عکس از یک محصول، گالری محصولات فروشگاه باید امکان آپلود و مشاهده چندین عکس را در هر محصول را داشته باشد.

4. فیلم محصول را اضافه کنید

بر اساس آمارها، بیش‌از 50درصد از خریداران گفته‌اند که ویدیوی آنلاین به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد خرید یک محصول یا برند خاص تصمیم بگیرند. افزودن ویدئو به صفحه محصول می‌تواند باعث افزایش تبدیل شود. برای مثال، اپل از ویدئو برای برجسته‌کردن ویژگی‌های جدیدترین آیفون خود در صفحه فروش استفاده می‌کند. پس استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت محصول به فروش محصولات به صورت آنلاین کمک خواهد کرد.

5. بخش نظرات کاربران را فراموش نکنید

93درصد از مشتریان قبل‌از خرید یک محصول، نظرات خریداران قبلی را مطالعه می‌کنند. در دنیایی که هر شخصی به‌راحتی می‌تواند یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای ایجاد کند، بررسی یکی از راه‌هایی است که مشتری می‌تواند به یک برند و محصولات آن اعتماد کند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرد.

برخی از کسب‌وکارها از انتشار نظرات می‌ترسند؛ چراکه فکر می‌کنند که یک نقد بد، محصول آن‌ها را خراب می‌کند. اما باید گفت عکس این نظر درست است. هر محصول حداقل یک نظر بد از طرف کسی دارد؛ پس موضوع مهم‌تر این است که شما با مشتریان خود شفاف باشید. اگر فقط نظرات مثبتی داشته باشید یا اصلا نظری نداشته باشید، مشتریان در شفاف‌بودن شما شک می‌کنند. به احتمال زیاد آن‌ها اعتماد خود به برند و محصولات شما از دست می‌دهند.

6. پرداخت را راحت کنید

صفحه پرداخت اشتباه می‌تواند تعداد زیادی از مشتریان را از تکمیل خرید منصرف کند. برای داشتن یک صفحه پرداخت خوب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

طراحی بصری صفحه مهم است: صفحه پرداخت باید به مشتری این امکان را بدهد تا با کمترین فکر و زحمت، خرید خودش را تکمیل کند. به یاد داشته باشید، صفحه پرداخت باید بر اساس سهولت استفاده، اطمینان خاطر و اطمینان طراحی شود.

هزینه ارسال را به‌طور واضح بنویسید: هزینه‌های ارسال غیر منتظره مقصر شماره یک رهاشدن سبد خرید است. در واقع هزینه ارسال باید جزء اولین مواردی باشد که مشتری هنگام شروع فرآیند پرداخت خود آن می‌بیند.

7. صفحه پرسش و پاسخ داشته باشید

صفحه سوالات متداول یک استراتژی کلیدی است تا مشتری در تصمیم خرید خود احساس اطمینان کند. اگر محصول پیچیده یا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد باشد، این صفحه اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. فرض کنید یکی از مشتریان شما درباره یک محصول دو دل است؛ چراکه در مورد یکی از ویژگی‌های آن سوال دارد. شما قبل‌از این‌که مشتری تصمیم خرید خود را نهایی کند، فقط فرصت کمی برای پاسخ به این سوال دارید.

در این شرایط مشتری مجبور است با بخش خدمات مشتری تماس بگیرد یا فقط به یک نظر در بخش نظرات بسنده کند و احتمال رهاکردن ادامه خرید وجود دارد. اما داشتن صفحات پرسش‌های متداول می‌تواند خیلی به یک سوال با جزئیات دقیق پاسخ دهد و مشتری را به پرداخت نهایی برساند.

علاوه‌بر سوالات متداول برای صفحات محصول، یک صفحه سوالات متداول برای فروشگاه اصلی هم بسازید. صفحه سوالات متداول فروشگاه باید هر یک از سوالات عمومی را که مردم احتمالا در مورد حریم خصوصی، امنیت، پرداخت‌ها، ارسال، بازگشت و سایر نگرانی‌های دارند، جواب دهد.

 

8. چند گزینه پرداخت داشته باشید

داشتن چند روش پرداخت، یک استراتژی دیگر برای ساده‌کردن فرآیند پرداخت مشتری است که به خرید بیشتر کمک می‌کند. در زمان پرداخت‌، باید تا حد امکان انواع گزینه‌های پرداخت را داشته باشید. هر قدر گزینه‌های پرداخت بیشتری مانند پرداخت آنلاین، کارت‌به‌کارت، پرداخت درب منزل و … داشته باشد، مزیت به‌حساب می‌آید. اگر نمی‌توانید گزینه پرداخت خاصی را ارائه دهید، حتما دلیل آن را به مشتریان توضیح دهید.

9. امنیت‌های مختلف را در نظر بگیرید

شاید مهم‌ترین ویژگی در سایت شما، امنیت باشد؛ چراکه یک نقض ساده می‌تواند برای همیشه به کسب‌وکارتان پایان دهد. اگر امنیت مناسب نباشد، سایت فروشگاهی یکی از سودآورترین هدف‌ها برای افراد هکر و سودجو است. در اینجا برخی از بهترین اقدامات امنیتی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

    • گواهی «SSL» دریافت کنید: این گواهی، داد‌‌ها را بین سایت و مرورگر مشتری رمزگذاری می‌کند؛ بنابراین فقط شما دو نفر به اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه دسترسی دارید.
    • به طور منظم بررسی‌های «SQL» را انجام دهید: SQL یک تکنیک است که هکرها از آن برای از بین بردن پایگاه داده شما استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند در هر فرم ورودی کاربر در سایت انجام شود؛ پس باید آن را به‌صورت مرتب بررسی کند تا از مشکلات جلوگیری کرد.
    • با هر به‌روزرسانی همراه باشید: اگر نتوانید سیستم خود را به‌روزرسانی کنید، احتمال آسیب وجود دارد و هکرها می‌توانند از سوءاستفاده کنند. برخی پلتفرم‌ها این کار را انجام می‌دهند، در حالی‌که بعضی دیگر آن را به کاربر واگذار می‌کنند.
    • از فایروال استفاده کنید: فایروال ابزار قدرتمندی است که به‌طور قابل ‌توجهی سایت فروشگاهی را از حملات سایبری حفظ می‌کند. برای برای تهیه آن فقط از شرکت‌هایی خرید کنید که مورد اعتماد هستند.

10. لیست علاقه‌مندی‌ها بسازید

ایجاد لیست‌ علاقه‌مندی‌ها می‌تواند روشی عالی برای افزایش فروش است. احتمالا مشتریان به‌دلایل مختلفی محصولاتی را که می‌خواهند، در حال حاضر نخرند. شاید آن‌ها صبر کنند تا حقوق‌شان واریز می‌شود یا حتی ببینند که آیا محصول فروش می‌رود یا خیر. صرف ‌نظر از دلیل آن‌ها لیست علاقه‌مندی‌ها تضمین می‌کنند که محصولات گم نمی‌شوند یا فراموش نمی‌شوند.

 

11. با موتورهای جست‌وجو سازگار باشد

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) به‌عنوان یک ویژگی کلیدی سایت فروشگاهی و کسب‌وکارهای آنلاین شناخته می‌شود. تقریبا هر مشتری نیازهای خود را در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل جست‌وجو می‌کند. برای موتورهای جست‌وجو بسیار مهم است که فروشگاه آنلاین شما به درستی سئو شده باشد. ترافیک ارگانیک برای موفقیت هر کسب‌وکار اینترنتی ضروری است. دسته‌بندی مناسب و بهینه‌سازی صفحات و تصاویر محصول به یک جزء حیاتی برای نمایش فروشگاه در نتایج موتورهای جست‌وجو به‌شمار می‌آید.

12. فروش مکمل را اجرا کنید

فروش مکمل به شما امکان می‌دهد همه محصولات مرتبط را در یک صفحه تبلیغ کنید. به‌عبارت دیگر، هنگامی که مشتریان محصولی را به سبد خرید خودشان اضافه کردند، می‌توانید محصولات دیگر را تبلیغ یا پیشنهاد دهید. فروش مکمل در طول فرآیند پرداخت اتفاق می‌افتد و شامل توصیه محصولات یا خدمات دیگر به خریدار بر اساس خرید قبلی آن‌هاست. در واقع این روش، یک روش محبوب برای افزایش ارزش کل خرید مشتری در طی یک بازدید از فروشگاه آنلاین شماست.

13. اپلیکیشن موبایل بسازید

علاوه‌بر داشتن یک سایت فروشگاهی موبایل فرندلی، یک اپلیکیشن موبایل برای فروشگاه خود هم در نظر بگیرید. اپلیکیشن تلفن همراه به شما این امکان را می‌دهند که برند خود را در ذهن مشتری خود نگه دارید، نماد یا لوگوی برند خودتان را روی دستگاه‌های هوشمندی که مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند، قرار دهید. با داشتن اپ لازم نیست منتظر بمانید تا مشتریان مرورگر یا برنامه دیگری را باز کنند تا آخرین پیام‌های شما را ببینند. در این حالت می‌توانید این کار را از طریق برنامه‌تان به مشتریانی که اعلان‌ها را روشن کرده‌اند، ارسال کنید.

14. سرچ‌بار قوی داشته باشید

علاوه‌بر طراحی ساده، سرچ‌بار یکی از ویژگی‌هایی است که در اکثر سایت‌های برتر فروشگاهی پیدا می‌شود. بخش جست‌وجو به مشتریان این امکان را می‌دهد که دقیقا آن‌چه را که دوست دارند، پیدا کند. البته بیشتر جست‌وجوهای سایت را می‌توان با استفاده از «Google Analytics» پیگیری کرد.

15. فیلتر و مرتب‌سازی را جدی بگیرید

پیداکردن محصولی متناسب با اندازه، رنگ، قیمت و ده‌ها مشخصات دیگر در یک فروشگاه بزرگ سخت است. اینجاست که ویژگی‌های فیلتر و مرتب‌سازی محصول مفید خواهد بود. فیلترهای قوی به مشتریان این امکان را می‌دهد که محصولات را بر اساس ویژگی‌های عمومی و حتی خاص‌تر فهرست کنند. همچنین مرتب‌سازی به مشتری اجازه می‌دهد تا محصولات را به ترتیب صعودی یا نزولی فاکتورهایی مانند قیمت و … ببیند.

16. بخش پیگیری وضعیت سفارش را ایجاد کنید

چه زمانی به دستم می‌رسد؟ مهم‌ترین سوالی است که بعد از نهایی‌کردن سفارش در ذهن مشتری ایجاد می‌شود. بررسی وضعیت سفارش فعلی مشتریان را سایت فروشگاهی ساده کنید. شما می‌توانید یک صفحه پیگیری در نظر بگیرید که نیازی به ورود مشتری ندارد و تنها با واردکردن کد سفارش، می‌تواند از وضعیت آن خبردار شوند.

18. فوتر سایت را نادیده نگیرید

آیا شما بهترین روش را برای استفاده از فوتر ‌سایت خود برای کمک به مشتریان در یافتن محصولات برتر در نظر گرفته‌اید؟ در فوتر فهرستی از لینک‌ها را به محصولات، خدمات و اطلاعات مهمی که مشتری به آن نیاز دارد، قرار دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید از فوتر خود برای هدایت مشتریان به پروفایل شبکه‌های اجتماعی، آدرس و شماره تلفن، بخش پشتیبانی و اطلاعات شرکت استفاده کرد.

با وجود این‌که در چند سال اخیر خرید اینترنتی بسیار زیاد شده است؛ اما هنوز هم خریدارانی که برای اولین بار خرید می‌کنند، نگران هستند. اگر فروشگاه آنلاین معروف نباشد، این نگرانی هم بیشتر می‌شود. در این شرایط نمایش انواع گواهی‌ها مانند اینماد، عضویت در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، نشان ملی ثبت (رسانه‌های دیجیتال) و … در بخش فوتر سایت، نگرانی خریداران را تا حد زیادی کم می‌کند.

19. از چت‌بات‌ها استفاده کنید

همان‌طور که گفته شد، یکی از مزایای راه‌اندازی سایت فروشگاهی، توانایی آن در کسب درآمد به‌صورت 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته است. بر اساس نظرسنجی «LivePerson» از 5000 مشتری، دیدگاه مثبت در مورد استفاده از چت‌بات‌ها تقریبا دو برابر شده است. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از ربات‌های گفت‌وگو برای کمک به خریداران آنلاین استفاده می‌کنند و آن‌ها را به یک محصول یا صفحه پشتیبانی خاص هدایت می‌کنند.

20. پشتیبانی چند زبانه را داشته باشید

اگر سایت فروشگاهی شما به مشتریانی در یک منطقه خاص خدمات می‌دهد، دو گزینه برای پشتیبانی از زبان‌های آن منطقه دارید:

  • برای کمک به مشتریان در ترجمه سایت به زبان خودشان، به گوگل ترنسلیت وابسته باشید.
  • چندین نسخه از سایت خودتان را برای زبان‌های خاص ایجاد کنید.

اگر روش دوم را انتخاب کنید، می‌توانید با استفاده از لینک‌های En و Fa در بالای صفحه محتوا را از انگلیسی به فارسی تغییر داد.

با افتتاح سایت فروشگاهی فروش خودتان را بیشتر کنید

اینترنت دنیا را گرفته است. این روزها می‌توان هر چیزی را در اینترنت پیدا کرد. در واقع اینترنت همه جنبه‌های زندگی را ساده کرده است و خرید آنلاین یکی از زمینه‌هاست. در دنیایی که بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در زمان و پول ارزش قائل هستند، خریداران بیشتر کالاهای مورد نیازشان را به‌صورت اینترنتی می‌خرند. پس بسیاری از کسب‌وکارها باید به فکر افتتاح سایت فروشگاهی باشند؛ چرا که این کار ساده‌ترین روش‌ برای شروع فروش آنلاین محصولات است. هر فروشگاه آنلاین برای تعداد ویژگی اساسی داشته باشد تا بتواند به رونق‌ کسب‌وکار و افزایش درآمدتان کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا