تک وایب | TechVibe

۱۰ درصد تخفیف برای استفاده از خدمات وبسایت تک وایب

لینک‌سازی خارجی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

هنگام تولید محتوا رفتن به منابع مختلف برای این‌که به درک کامل از موضوع برسید، معمول است. شما بدون در نظر گرفتن حوزه یا موضوعی که به آن پرداخته‌اید، در اکثر مواقع موضوع‌ها به اطلاعات تکمیلی نیاز است. اینجاست که لینک سازی خارجی به عنوان بخشی از استراتژی سئوی شما وارد عمل می‌شود. اما این نوع لینک‌سازی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و چگونه می‌توان از آن برای بهتر شدن وب‌سایت استفاده کرد؟ در این مقاله از راژکس به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید از بهترین روش‌های لینک سازی خارجی آشنا شوید و پس از آن برای بهبود کسب‌وکار خودتان آن‌ها استفاده کنید.

لینک سازی خارجی چیست؟

لینک‌های خارجی، لینک‌هایی هستند که به هر دامنه‌ای غیر از دامنه‌ای که لینک در آن وجود دارد اشاره می‌کنند. به زبان ساده، اگر وب‌سایت دیگری به شما لینک دهد، این یک لینک خارجی به سایت شما محسوب می‌شود. به‌طور مشابه، اگر به وب‌سایت دیگری لینک دهید، این هم یک لینک خارجی در نظر گرفته می‌شود. پس می‌توان این نوع لینک‌سازی را به دو نوع لینک ورودی و لینک خروجی تقسیم کرد.

اما در اکثر موراد، اصطلاح لینک سازی خارجی برای لینک‌هایی استفاده می‌شود که به محتوای سایت شما اضافه می‌شود و به دامنه دیگر وصل خواهد شد. در بسیاری از موارد، از لینک‌های خارجی برای ارائه اطلاعات بیشتر از منبع دیگر که به نظر شما ارزشمند است، به مخاطب استفاده می‌شود. معمولا، صفحاتی که کاربران به آن‌ها می‌رسد، محتوایی مشابه با شما دارند، یا به‌صورت دیگری به محصولات یا خدمات کسب‌وکار شما مربوط می‌شوند.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک‌های داخلی، لینک‌هایی بین صفحات همان سایت هستند. این لینک‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا در سایت حرکت کند و اطلاعات مرتبط خودش را پیدا کند. لینک های داخلی برای سئو مهم هستند؛ چراکه:

  • به جریان ارزش لینک در صفحه کمک می‌کنند تا ارزش آن‌ها در یک صفحه از بین نرود.
  • به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند که صفحه‌ها را برای خزیدن و ایندکس پیدا کنند.
  • به سفری مشتری در سایت کمک می‌کند.

مزایای لینک سازی خارجی چیست؟

استراتژی لینک خارجی فرآیندی که از بهترین شیوه‌های لینک‌سازی که به نفع وب‌سایت شماست، استفاده می‌کند. هنگامی‌که یک استراتژی به‌درستی پیاده‌سازی شود، می‌تواند باعث بالا رفتن رتبه محتوای‌تان می‌شود. همچنین این کار چندین مزیت را دارد که در ادامه به سه مورد آن‌ها اشاره شده است.

1. اعتبار سایت را بالا می‌برد

هنگامی که لینک‌های قابل اعتماد و مرتبط را به محتوای خود اضافه می‌کنید، اعتبار سایت شما بالا می‌رود. علاوه‌براین، لینک‌های خارجی ارزشمند، منابعی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد که باعث افزایش اعتبار سایت شما می‌شود.

2. روشی آسان برای ارتباط است

با وجود لینک سازی داخلی، وب‌سایت‌های دیگر می‌توانند تشخیص دهند که چه‌زمانی به آنها لینک می‌دهید. پس این احتمال وجود دارد که آن‌ها هم لطف خود را برگردانند و در صورت فرصت به سایت شما لینک دهند. این یک روش بسیار عالی است؛ چراکه هرچه بک‌لینک‌های با کیفیت بیشتری دریافت کنید، بهتر است. در واقع، این یک راه آسان و مثبت برای ایجاد ارتباط در حوزه خودتان و ارائه محتوای به مخاطبان مناسب است.

3. به مخاطب ارزش بیشتری می‌دهد

اضافه کردن لینک‌های خارجی تجربه کاربری بهتری را برای مخاطب ایجاد می‌کند. این لینک‌ها به اطلاعات مرتبطی ختم می‌شود که بدون تکرار محتوا، به ارزش محتوای شما اضافه می‌کند. وقتی مخاطبین می‌بینند که شما به‌صورت مداوم به منابعی لینک می‌دهید که به آن‌ها کمک می‌کند، ارزش بیشتری به‌دست می‌آورند.

آیا لینک سازی خارجی برای سئو خوب است؟

پاسخ مثبت است؛ لینک‌‌های خارجی برای سئو مفید هستند. حتی روی این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که  لینک دادن خارجی یکی از مهم‌ترین معیارها برای رتبه‌بندی در موتور جست‌وجو است. در سال 2016، «آندری لیپاتسف» یکی از مدیران شرکت گوگل گفت که در کنار محتوا، لینک‌ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه‌بندی هستند.

تغییرات زیاد در زمینه جست‌وجوی معنایی، بدین معنی است که درحال‌حاضر ارتباط لینک احتمالا مهم‌تر از تعداد آن‌ها است. همچنین بیشتر متخصصین سئو موافق هستند که لینک‌ها همیشه به‌عنوان یک معیار اصلی و مهم برای رتبه‌بندی باقی خواهند ماند.

در واقع، لینک‌های خارجی همیشه عاملی حیاتی بوده‌اند که گوگل از آن برای تعیین رتبه‌بندی سایت شما استفاده می‌کند. اما این نوع لینک‌سازی چه نقشی روی سئوی شما دارد؟ در بخش بعد قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

1. دید گوگل نسبت به شما بهتر می‌شود

گوگل هم مانند هر موتور جست‌وجوی دیگری، همیشه به دنبال نمایش نتایج جست‌وجو است که بیشترین ارتباط را با پرسش کاربران دارد. لینک‌های خارجی از سایر وب‌سایت‌ها که به شما لینک دارند:

  • به اثبات محبوبیت شما کمک می‌کند که در نتیجه پیگیری و ارزیابی عملکرد سایت شما را برای الگوریتم‌های گوگل آسان می‌کند.
  • ارتباط محتوای سایت خودتان را با اهداف و پرسش‌های خاص جست‌وجوی کاربران به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو نشان دهید.

از طرف دیگر، لینک‌های خارجی که در سایت خودتان قرار می‌دهید، می‌تواند به روش‌های مختلف برای شما مفید باشند. پس می‌توان گفت که لینک‌های خارجی می‌تواند رتبه سایت شما را با اجرای مناسب بالا ببرد.

2. فرصت های بک لینک بیشتری را باز کنید

مزایای لینک‌ سازی خارجی فراتر از تکنیک‌های اولیه سئو است. هرچند پیاده کردن آن ساده است؛ اما ایجاد یک محیط لینک‌سازی طبیعی ارزشمند در طولانی مدت، به زمان و تلاش نیاز دارد. هنگامی که به سایر منابع معتبر در لینک می‌دهید، شانس بیشتری برای گرفتن بک‌لینک از آن‌ها دارید. در برخی موارد، شما اولین کسی هستید که از سایت‌های دیگر درخواست بک‌لینک می‌کنید.

این نوع لینک‌سازی طبیعی به نفع همه طرف‌هاست و توجه و ترافیک باکیفیت بیشتری به شما می‌دهد. در واقع، این یکی از موثرترین تکنیک‌های سئو است که بازاریابان برای افزایش رتبه سایت خودشان در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند.

10 تکنیک مهم برای لینک سازی خارجی موفق

به گفته گوگل، لینک دادن یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رسیدن به رتبه‌های بالاست. پس شما باید بدانید که چگونه از لینک‌های خارجی به نفع خودتان استفاده کنید. در اینجا بهترین شیوه‌های لینک سازی خارجی آمده است که قطعا به سئو سایت‌تان کمک می‌کند. پس ادامه را حتما بخوانید.

1. لینک‌های مرتبط ایجاد کنید

شما نباید لینک خارجی را فقط به‌خاطر انجام وظیفه انجام دهید؛ بلکه باید لینک‎هایی را اضافه کنید که خوانندگان را به محتوای مرتبط هدایت کند. به‌عنوان مثال، شما ممکن است به آمار، اینفوگرافیک، ویدیو و غیره لینک دهید. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو برای کاربران ارزش قائل هستند؛ چراکه می‌خواهند مرتبط‌ترین نتایج را به درخواست آنها نشان دهند.

بنابراین، هنگامی که لینک‌های خارجی از وب‌سایت‌های مرتبط قرار می‌گیرد، گوگل ارتباط محتوای شما و محبوبیت آن را بهتر درک می‌کند و باعث رتبه بالاتر صفحه نتایج موتور جست‌وجو می‌شود.

2. به منابع معتبر لینک دهید

در هنگام لینک دادن خارجی، فقط به سایت‌هایی لینک دهید که معتبر و قابل اعتماد هستند. اگر شما به وب‌سایت‌هایی لینک دهید که محتوای کلیکی را تبلیغ می‌کنند یا حرفه‌ای نیستند، اعتماد مخاطب خودتان را از دست می‌دهید. اگر چاره‌ای جز لینک دادن به وب‌سایت‌هایی ندارید که به محتوای آن‌ها اعتماد ندارید، از تگ نو​​فالو استفاده کنید. این تگ به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که صفحه لینک داده شده به صفحه شما ارتباط ندارد.

3. از انکرتکست به درستی استفاده کنید

انکرتکست را به‌صورت توصیفی تعریف کنید؛ یعنی متن آن به‌گونه‌ای باشد که هدف صفحه مقصد باشد. با این حال، انرتکست را به‌صورت جمله‌ای نیاورید؛ چراکه ممکن است مانند هرزنامه به نظر برسد و مخاطب را هم آزار دهد. پس از اضافه کردن انکرتکست، آن را دوباره بخوانید و به این دو سوال پاسخ دهید: آیا اجباری به نظر می‌رسد؟ آیا لینک مفید و طبیعی است؟

4. لینک‌های مفید اضافه کنید

باید از چند لینک خارجی در محتوا استفاده کنید؟ هیچ پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد. با این وجود، شما نباید مخاطب خودتان را در تعداد زیادی لینک خارجی یا داخلی غرق کنید. هدف شما از لینک دادن باید ارائه بهترین تجربه ممکن برای مخاطب باشد. اگر مخاطبین احساس کنند، لینک‌ها فقط به‌عنوان بخشی از استراتژی سئوی شما مورد استفاده شده‌اند، ممکن است آن‌ها را از دست دهید.

5. لینک خارجی را در صفحه جدید باز کنید

لینک‌های خارجی شما باید در یک برگه جدید باز شوند. دلایل مختلفی برای اهمیت این موضوع وجود دارد. شاید مهم‌ترین دلیل باز کردن لینک‌ها در یک تب جدید این است که به مخاطبین تا حد امکان کنترل بیشتری در سایت شما می‌دهد.

6. هیچ‌وقت به رقیبا لینک ندهید

لینک دادن به سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی مشابه رقابت می‌کنند، مضر است. به‌عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی «بهترین اسباب‌بازی» را هدف قرار داده‌اید، نباید به سایتی لینک دهید که قبلا رتبه یک را برای این کلمه کلیدی دارد. در مقابل، می‌توانید به وب‌سایت‌هایی مانند صفحاتی که دارای اطلاعات عمومی هستند لینک دهید که ارزشی برای محتوای شما دارند.

7. لینک‌های خودتان را بررسی کنید

هر سه ماه یک‌بار یا در فواصل زمانی منظم، زمانی را صرف بررسی محتوای خود از نظر هرگونه لینک قدیمی یا شکسته کنید. احتکالا بپرسید چرا این کار مهم است؟ وقتی مخاطب با لینک‌های خارجی شکسته یا قدیمی در محتوا روبه‌رو می‌شود، تجربه بدی پیدا می‌کند و ممکن است اعتمادش را به اعتبار شما از دست بدهند.

8. برای گرفتن بک‌لینک محتوای عالی منتشر کنید

از نظر سئو، کیفیت محتوا کلید بک‌لینک‌های با کیفیت است. همان‌طور که می‌دانیم، بک‌لینک‌ها یک معیار حیاتی سئو هستند؛ چراکه به ایجاد اعتبار و اعتماد برای بسیاری از موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین سهم قابل‌توجهی در جذب و حفظ مشتری دارند.

تاکتیک‌های زیادی برای به‌دست آوردن بک‌لینک بیشتر برای یک سایت وجود دارد؛ اما اگر مخاطبین تجربه بدی در سایت شما داشته باشند و خیلی سریع خارج شوند، بک لینک چه فایده‌ای دارد؟ بنابراین، ایجاد محتوای باکیفیت به مخاطبین سایت ارزش افزوده می‌دهد؛ پس محتوای عالی طبیعی‌ترین روش برای کسب بک‌لینک‌های با کیفیت است.

9. از لینک خروجی زیاد پرهیز کنید

از نگاه مخاطب، وجود لینک‌های زیاد حد در یک صفحه ممکن است، آزاردهنده باشد. پس این کار می‌تواند روی تجربه کاربر اثر منفی داشته باشد. به‌همین دلیل توصیه می‌کنند که فقط به چند وبلاگ مرتبط لینک دهید و برای بهترین نتایج، روی سئوی بیشتر صفحه تمرکز داشته باشید.

10. مزرعه لینک ایجاد نکنید

هدف از ایجاد مزرعه لینک فریب دادن موتورهای جست‌وجو است تا رتبه‌ سایت شما بالاتر از رتبه واقعی آن است. در واقع، مزرعه لینک یک تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود که یک استراتژی بهینه‌سازی جست‌وجوی طولانی مدت قانونی نیست. این کار می‌تواند به‌صورت جدی به رتبه‌بندی سایت شما آسیب بزند؛ چراکه درحال‌حاضر موتورهای جست‌وجو به راحتی آن را به عنوان هرزنامه تشخیص می‌دهد.

یک استراتژی لینک سازی خارجی موفق بسازید

لینک سازی خارجی با کیفیت در محتوای شما منابع بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و در عین حال محتوا و اعتبار وب سایت‌تان را افزایش. هنگامی که این کار به‌درستی انجام شود، لینک خارجی حتی م‌ تواند رتبه شما را در صفحه نتایج جست‌وجو موتور جست‌وجو افزایش دهد؛ بنابراین حالا وقت آن است که تمام روش‌هایی لینک سازی که در این مقاله اشاره دارد پیاده سازی کنید و لینک‌های خارجی وب‌سایت خودتان سروسامان دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا