تک وایب | TechVibe

۱۰ درصد تخفیف برای استفاده از خدمات وبسایت تک وایب

معرفی الگوریتم‌های گوگل

موتورهای جست‌وجو به‌صورت‌ مداوم الگوریتم‌های خودشان را بهتر می‌کنند تا بهترین نتایج ممکن را به کاربران نشان دهند؛ اما کدام موتور جست‌وجو؟ به احتمال زیاد، زمانی‌که از موتورهای جست‌وجو حرف زده‌ می‌شود، ذهن همه به‌صورت ناخودآگاه سراغ گوگل می‌رود. این موتور جست‌وجو نه‌تنها در ایران، بلکه در کل جهان معروفیت زیادی دارد. در چند سال گذشته، گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیشرو، چندین الگوریتم مهم را معرفی کرده است که هر یک از آن‌ها تاثیر زیادی بر بهترین روش کار سئو داشته‌اند. آیا شما با الگوریتم‌های گوگل آشنا هستید؟ اگر اطلاعات شما در مورد آن‌ها کافی نیست، نگران نباشید؛ چراکه در ادامه علاوه‌بر معرفی لیست الگوریتم‌های مهم الگوریتم، تاثیراتی که آن‌ها روی جست‌وجو و سئو داشته‌اند، بررسی شده است؛ پس قطعا خواندن این مطلب راژکس برای همه دیجیتال ماکترها، کانتنت مارکترها و کارشناسان سئو ضروری خواهد بود.

الگوریتم‌های گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل قوانینی هستند که گوگل از آن‌ها برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جست‌وجو خود استفاده می‌کند. در واقع، این الگوریتم‌ها مکانیزم‌های پیچیده‌ای دارند که برای بازیابی اطلاعات از فهرست جست‌وجو و ارائه اطلاعات به یک کاربر استفاده می‌کند. الگوریتم‌ها میلیاردها محتوا را در فهرست گوگل جست‌وجو می‌کنند و به‌دنبال عبارات و کلمات کلیدی منطبق با پرسش کاربر می‌گردند. گوگل جزئیات الگوریتم رتبه‌بندی جست‌وجوی خود را به‌صورت پنهان نگه می‌دارد؛ اما از صدها معیار خاص مانند بک لینک‌ها، سرعت صفحه و کیفیت محتوا برای رتبه‌بندی محتوا استفاده می‌کند. همچنین گوگل به‌طور مرتب الگوریتم خودش را به‌روز می‌کند تا کیفیت نتایج جست‌وجو را بهتر کند و از اسپم‌ها در پلتفرم جلوتر باشد.

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل کدامند؟

گوگل تا امروز چندین الگوریتم مختلف را معرفی کرده است که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی دارند. برای یک بازاریاب دیجیتال، بازاریاب محتوا یا حتی سئوکار، کشف رمز و راز الگوریتم‌های گوگل همان‌ اندازه که ناامیده کننده است، می‌تواند جذاب هم باشد. در ادامه 14 مورد از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل به ترتیب سال معرفی آن‌ها، بررسی شده‌اند.

1. الگوریتم پاندا  (Panda)

الگوریتم پاندا در سال 2011 منتشر شد و کارهایی مضری مانند پرکردن کلمات کلیدی و محتوای تکراری را هدف قرار داد. این الگوریتم گوگل یک امتیار کیفی را معرفی کرد که صفحات وب بر اساس نحوه درک افراد از محتوا و نه بر اساس تعداد کلمات کلیدی آن، رتبه‎بندی می‌کند. دو نوع سایت یعنی سایت‌های وابسته و سایت‌هایی با محتوای بسیار کم تحت تاثیر الگوریتم پاندا قرار گرفتند. گوگل پس‌از اولین انتشار به‌‌صورت دوره‌ای الگوریتم پاندا را دوباره اجرا کرد و در سال 2016 آن را در الگوریتم اصلی خود گنجاند. آپدیت پاندا به‌طور دائم بر نحوه انجام سئو تاثیر گذاشته است؛ چراکه صاحبان سایت نمی‌توانند با ساخت یک سایت پر از صفحات کم کیفیت فرار کنند.

2. آلگوریتم ونیز (Venice)

دومین مورد از الگوریتم‌های گوگل، ونیز بود که عملکرد جالبی داشت. گوگل متوجه شده بود که گاهی اوقات هدف کاربران از جست‌وجو، پیدا کردن یک محل خاص است. پس از اجرای الگوریتم ونیز، نتایج جست‌وجوی شامل صفحاتی بر اساس مکان مشخص‌شده یا آدرس آی‌‌پی (IP) کاربر بود.

3. الگوریتم پنگوئن (Penguin)

در گذشته، افراد زیادی از لینک‌ها به‌عنوان میان‌بری برای افزایش رتبه خودشان هزینه می‌کردند. الگوریتم پنگوئن به لینک‌هایی که ‌یک سایت‌ از سایت‌های دیگر دریافت کرده‌اند، نگاه می‌کند. پس‌از بررسی این الگوریتم مشخص می‌شود که آیا بک‌لینک‌ها به یک سایت واقعی هستند یا اینکه برای فریب‌دادن موتورهای جست‌وجو خریداری شده‌اند. پس می‌توان گفت که پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل است که از خرید، تبادل یا ایجاد لینک ساختگی جلوگیری کند. اگر الگوریتم، لینک ساختگی پیدا کند، گوگل به‌جای ارزش لینک مثبتی که قبلا به سایت داده بود، یک امتیاز منفی برای سایت در نظر می‌گیرد. الگوریتم پنگوئن بعد از اولین بار چندین دفعه اجرا شد و گوگل آن را در سال 2016 به الگوریتم اصلی اضافه کرد.

4. الگوریتم مرغ مگس‌خور (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار به هر کلمه در یک پرسش توجه بیشتری می‌کند و به کاربر این اطمینان می‌دهد که کل عبارت جست‌وجو را به‌جای کلمات خاص در نظر می‌گیرد. این الگوریتم به درک بهتر جست‌وجو کمک می‌کند و می‌تواند به‌جای فهرستی از نتایج به کاربر پاسخ بهتری دهید. تأثیر اگوریتم مرغ مگس‌خوار بلافاصله مشخص نبود؛ چراکه به‌صورت مستقیم قصد مجازات سایتی را نداشت. در پایان، بیشتر این دیدگاه را به وجود آورد که بهینه‌سازی موتور جست‌وجو باید واضح باشد و نباید برای همان چند کلمه بیش از حد بهینه شود، بلکه به‌جای آن از مترداف‌ها هم استفاده کند.

5. الگوریتم کبوتر (Pigeon)

یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل به‌ نام کبوتر در سال 2014 معرفی شد. این الگوریتم روی سئوی محلی تمرکز داشت. الگوریتم کبوتر هم بر صفحه نتایج و هم بر نقشه‌های گوگل تاثیر گذاشت. الگوریتم «Pigeon» باعث پیدا کردن موقعیت دقیق‌تر شد و نتایج نزدیک به مکان کاربر را ترجیح داد. همچنین هدف الگوریتم ایجاد نتایج محلی مرتبط‌تر و با کیفیت بالاتر، با در نظر گرفتن عوامل رتبه‌بندی ارگانیک بود.

6. الگوریتم به‌روزرسانی موبایل (Mobile Update)

از آنجایی‌که تا سال 2015 بیشتر از 50درصد جست‌وجوهای گوگل از طریق تلفن همراه بود، احتمالا این دلیلی قوی برای معرفی الگوریتم به‌روزرسانی موبایل بود. این الگوریتم به سایت‌های موبایل‌پسند مزیت رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجوی موبایل گوگل داد. الگوریتم با وجود نام مستعار و چشم‌گیر آن، خیلی زود رتبه‌بندی بسیاری از سایت‌ها را به‌هم نزد. البته این یک تغییر مهم بود که از اهمیت بیشتر موبایل خبر داد.

7. الگوریتم رنک ‌برین (RankBrain)

رنک‌ برین یک الگوریتم‌های گوگل است که از یادگیری ماشینی برای رسیدگی به پرسش‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم در مورد کلماتی که نمی‌تواند حدس بزند، کلماتی با معنی مشابه پیدا می‌کند و سپس نتایج مرتبط را نشان می‌دهد. الگوریتم RankBrain جست‌وجوهای گذشته را تجزیه و تحلیل کرد و بهترین نتیجه را برای بهبود مشخص کرد. انتشار الگوریتم رنک ‌برین یک گام بزرگ دیگر برای گوگل جهت رمزگشایی بهتر معنای پشت جست‌وجوها و ارائه نتایج با بهترین تطبیق بود. در مارس 2016، گوگل فاش کرد که این الگوریتم یکی از سه سیگنال مهم رتبه‌بندی آن است.

8. الگوریتم موش کور (Possum)

در سپتامبر 2016 نوبت الگوریتم بعدی رسید. الگوریتم جدید یعنی الگوریتم موش کور چندین تغییر را در فیلتر رتبه‌بندی محلی گوگل ایجاد کرد تا جست‌‎وجوی محلی را بهتر از قبل کند. پس از این الگوریتم، نتایج محلی متنوع‌تر شدند که بیشتر به موقعیت کاربر و عبارت‌ پرسش بستگی داشت. برخی از کسب‌وکارها که در جست‌وجوی ارگانیک خوب کار نکردند؛ ولی با این الگوریتم توانستند در جست‌وجوی محلی پیشرفت کنند. در واقع، این الگوریتم نشان می‌دهد که جست‌وجوی محلی را مستقل‌تر از نتایج ارگانیک کرده است.

9. اگوریتم به‌روزرسانی سرعت موبایل (Speed Update)

گوگل با اذعان به نیاز کاربران برای دریافت سریع اطلاعات، اگوریتم «به‌روزرسانی سرعت موبایل» را اجرا کرد. این الگوریتم سرعت صفحه را به یک فاکتور رتبه‌بندی برای جست‌وجوهای موبایل معرفی کرد. البته قبلا این فاکتور برای جست‌وجوهای دسک‌تاپ وجود داشت. این الگوریتم بیشتر سایت‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که دارای نسخه مخصوص موبایل کند هستند.

10. الگوریتم مدیک (Medic)

مدیک یکی از الگوریتم‌های گوگل است که سروصدای زیادی را ایجاد کرد و منجر به تغییراتی در رتبه‌بندی شد. اگرچه تعداد زیادی از سایت‌های پزشکی با رتبه‌های پایین‌تر ضربه خوردند؛ اما الگوریتم مدیک صرفا برای آن‌ها نبود و هنوز هم هدف دقیق آن مشخص نیست. احتمالا الگوریتم تلاشی برای تطبیق بهتر نتایج با هدف کاربر بوده باشد، یا شاید هدف آن محافظت از آسایش کاربران در برابر اطلاعات بی‌اعتبار بوده است.

11. الگوریتم برت (BERT)

الگوریتم برت «BERT» گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر در پنج سال گذشته اعلام شد و به ازای هر دو جست‌وجو، یک مورد تحت تاثیر قرار داد. این الگوریتم می‌تواند با نگاه کردن به کلماتی که قبل و بعد از آن آمده‌اند، متن کامل یک کلمه را حدس می‌زند. به عبارت دیگر، به‌جای ترتیب یک‌به‌یک کلمات، از روابط همه آن‌ها در یک جمله استفاده می‌کند. این بدین معنی است که یک پیشرفت بزرگ در تفسیر یک عبارت جست‌وجو و هدف پشت آن ایجاد شده است.

12. الگوریتم تجربه صفحه (Page Experience)

در سال 2021، الگوریتم «تجربه صفحه» یک سیگنال رتبه‌بندی جدید را معرفی می‌کند. در این الگوریتم، سیگنال‌های تجربه صفحه موجود با «هسته حیاتی گوگل» ترکیب می‌شوند که اندازه‌گیری واقعی عوامل کلیدی تجربه کاربر است. به‌طور کلی، الگوریتم تجربه صفحه به این معنی است که گوگل دیدگاه جامع‌تری از تجربه کاربر در صفحه را در نظر می‌گیرد.

13. الگوریتم مام (MUM)

الگوریتم مام یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل است که تغییرات بزرگی را در جست‌وجو ایجاد می‌کند. MUM مخفف « Multitask United Model» است که به قدرت این الگوریتم جدید اشاره می‌کند؛ این الگوریتم می‌تواند چندین کار را به‌طور همزمان انجام دهد و حتی با بیش‌از 75 زبان بخواند، بفهمد و یاد بگیرد! ایده الگوریتم مام این است که اطلاعات بسیاری از منابع مختلف را برای ارائه پاسخ‌های چندلایه به پرسش‌های پیچیده کاربر ترکیب می‌کند. این الگوریتم گوگل در آینده و به‌صورت پیوسته معرفی می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشت که تغییرات بزرگ خیلی زود اتفاق بیفتد.

14. الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content)

الگوریتم محتوای مفید، تمرکز بیشتری بر کیفیت محتوای ظاهرشده در نتایج جست‌وجو ایجاد کرد. در واقع این الگوریتم به محتوایی که واقعا به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد و تجربه رضایت بخشی را ارائه کند، پاداش می‌دهد. تاثیر اولیه بر نتایج جست‌وجو نامحسوس بوده بود؛ اما گوگل به‌طور واضح می‌گوید که فقط این یک بار نیست. الگوریتم محتوای مفید نشان‌دهنده تلاش مداوم برای مرتب‌کردن SERPها، حذف نتایج با کیفیت پایین برای ایجاد نتیجه متنوع‌تر است. این الگوریتم سایت‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که محتوای بی‌کیفیت زیادی دارند؛ در نتیجه آن‌ها را کمتر در نتایج جست‌وجو نشان دهد.

 چگونه با الگوریتم‌های گوگل موفق شویم؟

برای مقابله با الگوریتم‌های گوگل و افزایش رتبه صفحه خود آماده‌اید؟ برای موفقیت با الگوریتم‌ها چند راه‌کار مختلف وجود دارد که قطعا انجام آن‌ها به بهترشدن رتبه‌بندی سایت شما کمک می‌کند. در ادامه 8 هک جست‌وجوی گوگل را امتحان کنید! پس ادامه هم بسیار جذاب است.

1. سایت خودتان را برای موبایل بهینه کنید

اگر دوست دارید رتبه خودتان را افزایش دهید، باید وب‌سایت‌تان را برای موبایل بهینه کنید. برای بررسی نحوه نمایش وب‌سایت خود در دستگاه‌های تلفن همراه، از موبایل دوستان یا خانواده استفاده کنید؛ ادرس صفحه خودتان را وارد کنید و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید.

2. لینک‌های ورودی را بررسی کنید

در قدم دوم، لینک‌های ورودی سایت خودتان را بررسی کنید. آیا همه لینک‌ها به‌درستی کار م‌ کنند و آیا به محتوای مرتبط و به‌روز لینک هستند؟ اگر نه، آن‌ها را اصلاح کنید و مطمئن شوید که به مقالات مفید هدایت می‌شوند تا تجربه کاربر در وب‌سایت شما بهتر شود. لینک‌های ورودی با کیفیت خوب می‌توانند رتبه شما را بهبود بخشند.

3. تعامل با کاربر بالا ببرید

تعامل با کاربر اهمیت زیادی دارد. اگر حجم بالایی از ترافیک دارید، عالی است؛ اما اگر نرخ پرش بالایی هم داشته باشید یا بازدیدکنندگان سایت شما را زیاد نبینند، اصلا ایده‌آل نیست. روی انجام تحقیق‌های مختلف روی کیفیت کلمات کلیدی تمرکز کنید؛ بنابراین همیشه به هدف جست‌وجوی پاسخ درستی بدهید. همچنین مطمئن باشید که وب‌سایت شما دارای محتوای قابل اعتماد است تا کاربران را برای مدت طولانی‌تری با خود درگیر کند. این می‌تواند به هک الگوریتم گوگل کمک کند!

4. زمان بارگذاری سایت را به حداقل برسانید

یک وب‌سایت کند با زمان بارگذاری ضعیف می‌تواند مانع از تجربه کاربر شود و بر رتبه شما در گوگل تاثیر بگذارد. زمان بارگذاری صفحه خودتان را با استفاده از ابزار مختلف مانند «gtmetrix» بررسی کنید. زمانی‌که تجزیه و تحلیل را اجرا می‌کنید، ابزارها نکاتی را برای بهبود سرعت صفحه ارائه می دهد.

5. محتوای تکراری تولید نکنید

محتوای تکراری در وب‌سایت شما جریمه‌هایی به دنبال دارد. برای شناسایی محتوای تکراری، ابزارهای مختلف را امتحان کنید. آدرس صفحه‌ها مورد نظرتان را وارد کنید، نتایج را ببینید و تغییرات مرتبط را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با مراجعه به «Siteliner» و بررسی URL خودتان، ببینید که آیا شخص دیگری از محتوای شما در سایت خودش استفاده می‌کند یا خیر.

6. محتوای آموزشی تولید کنید

اگر شخصی روی وب‌سایت شما کلیک کند و در آن بماند، گوگل حدس می‌زند که احتمالا به سؤال کاربر پاسخ داده‌اید. پس شما در حال تولید محتوای مفید و آموزنده هستید. نتیجه این کار چیست؟ رتبه‌بندی صفحات شما نسبت به زمانی که مقالات سطحی هستند، بهتر خواهد شد.

7. از کیورد استافینگ خودداری کنید

کیورد استافینگ بدین معنی است که یک کلمه کلیدی یکسان را چندین بار در محتوا جمع کنید تا شانس خودتان را برای رتبه‌بندی بالا ببرید. این نوع محتوا باعث حواس‌پرتی کاربر می‌شود، خواندن مطلب را دشوار است و با الگوریتم‌های گوگل مغایرت دارد. آیا می‌خواهید از کیورد استافینگ جلوگیری کنید و در سمت خوب گوگل بمانید؟ فقط از یک کلمه کلیدی به‌صورت طبیعی در متن استفاده کنید.

8. بیش از حد بهینه‌سازی نکنید

سئو مهم است؛ اما در اجرای آن زیاده روی نکنید. لینک‌های نامرتبط و نامربوط را در محتوای خودتان وارد نکنید، لینک‌ها را خریداری نکنید و از بهینه‌سازی بیش‌از حد انکرتکست‌های خودتان پرهیز کنید. ایجاد تعادل بین سئوی موثر و بهینه‌سازی بیش‌از حد دشوار است؛ اما باید آن را در به‌عنوان یک معیار در نظر داشته باشید.

با الگوریتم‌های گوگل یک قدم جلو باشید

هر روز 6/5 بیلیون جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود؛ پس می‌توان گفت که این موتور تاثیر زیادی بر جهان و کسب‌وکار شما دارد. اما گوگل برای رتبه‌بندی سایت و نمایش آن به کاربر الگوریتم‌های خاص خودش را دارد. الگوریتم‌های گوگل یک سیستم پیچیده دارند که به موتور جست‌وجو اجازه می‌دهد تا مرتبط‌ترین صفحه‌ها را برای یک پرسش خاص پیدا کند، سپس به آن‌ها رتبه بدهد و در نهایت صفحه را نمایش دهد. معرفی الگوریتم‌های جست‌وجو گوگل از سال 2011 و با معرفی الگوریتم پاندا شروع شد. پس از آن چندین الگوریتم دیگر هم معرفی شده است که در این مقاله به مهم‌‎ترین موارد اشاره شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا